Maak de snelweg weer snelweg

Gaan we tientallen miljarden besteden aan meer openbaar vervoer? In grote, lange en dure treinen op steeds vollere sporen, met nauwelijks flexibiliteit, en centrale stations die de reizigersdrukte niet aan kunnen? Met veel gedoe om van en naar het station te gaan? Opgehokt in krappe stoeltjes met een massa lawaaierige mede-reizigers die hun 'lief en leed' luid facetimen met de rest van de wereld? Niet voor mij. Zo reizen is niet meer van deze tijd. Ik wil kunnen werken, niet hoeven over te stappen, mijn eigen ruimte en stilte in mijn hoofd. Is het tijd voor een 'revival' van de snelweg om onze ongeremde honger naar meer mobiliteit te stillen?

Maak de snelweg weer snelweg

Mijn opa zaliger zei altijd: ‘als we allemaal 200 km/uur rijden, dan hebben we geen files meer’. Mijn opa verbaasde zich erover dat we op het drukste moment van de dag allemaal stil gaan staan op de snelweg. Als we doorrijden is er genoeg capaciteit. Opa heeft gelijk. Kijk maar eens naar alle spookfiles op de snelwegen die ontstaan door rommelig, wisselend en roekeloos rijgedrag. De chauffeur is de zwakste schakel.

In 2030 is de snelweg weer snelweg. Autonome elektrische voertuigen rijden op een constante snelheid, in strikt gelid, achter elkaar op de snelweg. De snelwegcapaciteit gaan we drie of vier keer meer benutten. En, met meer personen in een voertuig misschien wel 10 keer. Reistijd wordt werktijd, of met de juiste passagiers, gewoon veel leuker.

De techniek van het voertuig, met onder meer 5G-communicatie, is er klaar voor. Het voertuig voegt zelf keurig en veilig in en sorteert keurig voor; afblijven dus. Je hoeft niks te doen aan de weg; het asfalt is goed, er is er ook genoeg van, we hebben de op- en afritten. De snelheid? Laten we eens beginnen met 80 km/uur, maar met schone en stille voertuigen komen we misschien wel naar een veilige en duurzame 140 km/uur. Voor de niet autonome voertuigen blijft tot 2040 een rijstrook (met een inhaalverbod) open op de snelwegen.

Boek je snelwegtijdslot

Om de capaciteiten nog beter te benutten komt er individuele dag-beprijzing; dat verleidt de reiziger tot slimmer reisgedrag. Je boekt een snelwegtijdslot met je smartphone of laat het voertuig zelf een tijdslot boeken. De overheid reguleert de boekingsplatforms samen met MAAS-aanbieders.

Wie de spits mijdt, of zijn voertuig deelt of gebruik maakt van een deelauto, krijgt voordeeltjes. Het delen van voertuigen moet de norm zijn. Een eigen auto of bestelbus? Prima, maar dan betaal je meer. Een volle vrachtwagen? Dan ben je welkom.

Transferia

Van en naar de snelweg kun je met je eigen voertuig (of deelvoertuig) door naar huis of jouw bestemming. Het navigatieplatform zorgt voor een naadloze reis van A, via de snelweg, naar B. Aangekomen stap je uit en rijdt het voertuig zelf door naar een mobiliteitshub. Daar deel het voertuig deel mee in een ‘smart energy grid’ en compact parkeren in gerobotiseerde ‘dark parkings’.

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een van de 40 (in 2030) tot 120 (in 2040) transferia langs de snelwegen waar nieuwe woningen komen, flexwerkplekken, snellaadvoorzieningen en stadslogistieke hubs. De komende 20 jaar wordt hierin 40 miljard geïnvesteerd door publieke en private partners. Investeringen die zich terug gaan betalen. Autorijden wordt weer leuk! Of, draaf ik nu door?

Walther Ploos van Amstel.

 

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Jannie
https://www.bnr.nl/podcast/digitaal/10438478/zelfrijdende-auto-s-zoals-tesla-s-zitten-op-een-dood-spoor
Hannie
Voor de doorstroming en bereikbaarheid is het misschien een idee om de autowegen te upgraden naar snelwegen. Van 80km/u naar 100 km/u, meer rijstroken, in/uit-voegstroken i.p.v. kruispunten, etc. Straks als iedereen weer naar kantoor gaat zullen de files alleen maar meer worden.
Leon Peeters
In Duitsland rijden ze wel harder en daar staan ook files. En die zijn nog langer dan in Nederland.
Ik heb ditzelfde idee al een paar jaar geleden neergelegd in een onderzoek, maar ben er nu toch kritischer op.
Wat belangrijk is voor de mens is autonomie en zelf keuzes kunnen maken. Die is en zijn in dit verhaal ver te zoeken. Alles reguleren. Dit maakt het leven echt niet leuker. Misschien is het accepteren van wat chaos, maar zelf keuzes kunnen maken belangrijker dan alles maar reguleren. Autonomie is ontzettend belangrijk in een mensenleven.
Dit soort zaken gaan weer gebruikt worden om analyses te maken waar iedereen naar toe gaat e.d. Dat veroorzaakt weer meer regelzucht en nieuwe regeltjes. Een spiraal naar totale controle over ons leven.
Verder ligt het niet alleen aan het rijgedrag dat er files zijn, maar ook aan die vele opgelegde regeltjes. Die beinvloeden ook het rijgedrag en zorgen ervoor dat mensen niet meer zelf denken. Mensen zijn bezig tijdens het rijden om zich aan alle regeltjes te houden ipv te anticiperen.
Verder is techniek veel te onbetrouwbaar. Als computers auto's gaan besturen via 5G. Dan heb je met een klein hikje in de verbinding meteen grote problemen met katastrofale gevolgen. En als je dan chaos hebt, hoe ga je dat oplossen? Sterker nog hoe meer software des te meer bugs erin zitten en des te meer problemen. Dit klinkt wellicht voor velen weer negatief, maar zo bedoel ik dit helmaal niet. Maar denk verder dan alleen maar het oplossen van een file. Als je hier ook over nadenkt, kom je wellicht dat andere oplossingen die veel beter zijn voor ons.
Harriet Groot
Als je nu al niet in de trein wilt vanwege de mede-passagiers, wat helpt het je dan als je een auto gaat delen? Moet iedereen verplicht zijn mond houden?

Een slimmere oplossing lijkt me om te zorgen voor light-railverbindingen tussen ALLE plaatsen in Nederland met pods van 4 passagiers. Een beetje zoals de kabelbanen, waar je uitstapt bij diezelfde hubs die jij nu beschrijft. Geen reisschema’s maar doorgaande beweging, je stapt in en uit als er een pod aan het perron komt. Dan is de weg voor het goederenvervoer, kan er meer gebouwd en geboerd worden.