Groei
Intussen neemt het werk in distributie en transport niet af. De opkomst van convenience-winkels, met snelle verslogistieke stromen, de explosie in webwinkels en hun retourstromen, de groei in JIT-stromen door de focus op minder werkkapitaal en verdere globalisering leiden alleen tot nog meer orderregels, zendingen en containers.
Vergrijzing
Het werven en vasthouden van goed personeel wordt een groot probleem in distributie en transport. Het invullen van vacatures als orderverzamelaar, vrachtauto- en heftruckchauffeur kost bedrijven steeds meer moeite. Je verliest ervaring op juist die plekken in de logistieke keten waar menselijk talent ertoe doet en de loyaliteit van de klant wordt gemaakt of gebroken.
Sexy? Vergeet het maar!
Wanhopig probeert de logistieke sector het werk ‘sexy' te maken, of te presenteren voor jonge instromers met imagocampagnes. Ik vraag me serieus af of dit wel werkt. Door automatisering en mechanisering ‘ver-domt' het uitvoerend werk letterlijk; nadenken is niet meer nodig en mag zelfs niet meer.
Magazijnen liggen onder enorme tijdsdruk als laatste schakel in de logistieke keten. Het werkaanbod kent pieken en dalen en van medewerkers wordt grote flexibiliteit geëist. Veel werk is vuil, zwaar of koud. En door het uitbesteden van distributie, transport en helpdesks en de opzet van grootschalige, anonieme ‘shared services' is de emotionele betrokkenheid van klanten en medewerkers en medewerkers onderling weg.
Meer salaris
Meer salaris voor logistieke medewerkers ligt voor de hand en zal óók nodig zijn. Maar hogere kosten van transport en distributie zijn slecht voor de BV Nederland. De commerciële actieradius van producerende sectoren die het hier nog goed doen, zoals de chemie, bouwgrondstoffen, tuinbouw, sierteelt en food, wordt bepaald door juist die kosten. Als die kosten omhoog gaan, dan kunnen de bedrijven in die sectoren steeds minder klanten winstgevend bedienen. Dat is ongewenst.
Productiever
De vergrijzing van de bevolking heeft grote consequenties voor de beroepsbevolking. Juist in distributie en transport ontstaan grote tekorten. Dat brengt de distributie van producten in logistieke netwerken in gevaar met mogelijk lege schappen en productiestilstanden als gevolg.
In 2020 moet tenminste hetzelfde werk als in 2010 in transport en magazijnen met een kwart minder medewerkers worden gedaan. Dit vraagt om grote innovatie en productiviteitsverbeteringen in transport en distributie in de komende 10 jaar.
Met een meer efficiënte inzet van transportmiddelen, voorkomen van onnodige werkzaamheden in de supply chain, samenwerking, slimmer planning en besturing, mechanisering van processen en vooral betere planners moet de logistieke sector elk jaar opnieuw tenminste 2 procent meer productiviteit realiseren. Dat is een stevige opgave. Gaan we dat redden?
Volg de discussie op Logistiek.nl.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO