Vandaag wordt voor de tweede keer de prijs voor de Logistieke Webshop van het jaar uitgereikt. Dit jaar staan Bijenkorf, Zooplus en Futurumshop op de shortlist. Vorig jaar won Nespresso. Webwinkels doen het steeds beter, maar de oude, vertrouwde winkels verliezen terrein.
Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Twinkle:
Verliezers
Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. De media kopten gisteren met ‘slagveld onder kleding- en schoenenwinkels’. Door de crisis en de toename van Internetverkopen daalde de omzet van de detailhandel in het eerste kwartaal van 2013 met meer dan 3 procent. Het volume nam zelfs met 6 procent af. Nederlandse winkeliers doen het slechter dan hun Europese collega's.
De webwinkels blijven winnen van de lokale winkels met scherpe prijzen, een enorme keuze in producten en steeds betere leverprestaties. Ook de lokale B2B groothandel in de horeca, kantoorartikelen en bouwmaterialen ziet de omzet wegvloeien naar de Internetaanbieders.
Local-for-local
Ik koop het liefst bij mijn vertrouwde ondernemers. Ik ken hun goed, en nog belangrijker, zij kennen mij goed. Mijn wijnwinkel, de lokale palingroker, de winkel voor grote maten, de Miele-specialist en de kaasjuwelier kunnen niet opboksen tegen het geweld van de grote spelers. Ze missen de slagkracht om hun lokale klanten met een geweldige leverservice, en tegen concurrerende tarieven, te bedienen. Ze adviseren prima, maar staan daarna met lege handen. Ik ‘showroom’. Cor Molenaar adviseert die winkels in 'Red de winkel!' om dan maar zelf een webwinkel te beginnen...
Er zijn al vele lokale initiatieven geweest voor het bundelen van webwinkels op straatniveau, of het bundelen van de lokale bio-dynamische en ekologische boeren. Maar, die bieden geen logistieke polsstok om de boodschappen snel en op afspraak voor een concurrerend tarief bij mij thuis te brengen. Dat zijn kansloze initiatieven.
De grote, landelijke pakketbezorgers hebben hun sorteer- en bezorgprocessen simpelweg niet ingericht op levering van lokale winkels naar lokale klanten. Andere oplossingen, zoals Cargo Hitching, zijn mooi bedacht, maar vergen nog enkele jaren onderzoek.
Een concurrerend tarief mag niet meer zijn dan 5 euro per pakket of 15 tot 20 euro voor een levering van witgoed of meubeltjes. Dat zijn tarieven die lokale koeriers bieden. Maar, helaas vraagt het boeken van de zending veel tijd van de ondernemer en kost de planning en de factuur van de koerier, en de verwerking, een veelvoud hiervan. Dat is niet handig, niet betrouwbaar en te duur.
Dat moet allemaal veel simpeler en sneller, papierloos en geïntegreerd met bestelsystemen, met het betaalgemak van iDeal en naadloos gekoppeld aan de transportplanning van de koeriers.
CityDelivery
In België is CityDelivery actief in Antwerpen, Gent en Brussel. CityDelivery bedient klanten in de retail en de bouw via een logistiek IT-platform dat diensten biedt van bestellen en betalen door consumenten tot en met het lokaal leveren door en betalen aan koeriers. In België bestaat het netwerk uit 60 logistiek dienstverleners met bestelbusjes, fietskoeriers en taxi’s.
Hun netwerk voert de leveringen uit voor zowel lokale winkels en groothandels als nationale winkelketens en bouwondernemingen, in de steden en op het platteland. Slimme wiskundige algoritmen van het ICT-platform worden gebruikt om de partijen in de retail en de bouw en de logistiek dienstverleners bij elkaar te brengen. De administratieve processen zijn papierloos en gekoppeld aan de transportplanning.
CityDelivery start in augustus in Nederland met een netwerk van 75 logistiek dienstverleners. Zou hun initiatief mijn lokale winkels en groothandels de logistieke polsstok kunnen bieden om te kunnen concurreren tegen het geweld van AH.nl, CoolBlue, Bol en Wehkamp? Ik vind het een spannend initiatief van onze zuiderburen.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO