Kunnen winkels nog winnen van de flitsbezorgers?

Supermarkten dragen de lokale winkelstraten. Ze zorgen voor ‘traffic’. De supermarktklant koopt ook bij de speciaalzaak in de straat. Met het wegvloeien van omzet, eerst door online, maar nu ook door de flitsbezorgers gaan de supermarkten en later de andere winkels het niet meer redden. Is er wat aan te doen?
Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Foodlog:
Het verdienmodel van de flitsbezorgers is gebaseerd op gemak en snelheid. Een paar tikken op de app en de boodschappen zijn binnen 10 of 15 minuten binnen. Het verdienmodel is bovendien gebaseerd op lage kosten van ‘dark stores’, magazijnmedewerkers en bezorgers. Een winkelier die al een ‘store’ heeft met voorraad en dicht bij de consument zit, heeft die voordelen ook.

De consument heeft natuurlijk altijd gelijk. Die wil snelle thuisbezorging en gemak met een simpel bestel- en betaalplatform. Maar dat kunnen lokale bezorgnetwerken als Fietskoeriers, TringTring, Peddler en Hurby óók. Zij kunnen bij lokale ondernemers ophalen en bezorgen nog dezelfde dag op afspraak bij de consument in de buurt.

Het Amsterdamse Local Heroes biedt een e-commerce platform waarmee de consument eenvoudig en via de app het gezamenlijke aanbod van marktondernemers en winkeliers in de buurt kan bestellen. De consument kan kiezen voor ophalen bij een pick-up-point in de buurt of bezorging thuis aan het einde van de dag. Na een succesvolle proef op de Ten Katemarkt in Amsterdam Oud-West rolt Local Heroes landelijk uit. Succesvol, omdat marktondernemers en winkeliers er extra omzet mee binnenhalen.

Hier ligt een missie voor lokale ondernemers, branche-organisaties, straatmanagers, gemeenten en start-ups om samen te werken en de strijd aan te gaan met de grote flitsbezorgplatforms: bundel je aanbod, maak een bestel- en betaalplatform en maak samen afspraken met bezorgnetwerken over snelle levering.

De thuisbezorgtrend lijkt onomkeerbaar. Om te voorkomen dat het echt stil wordt op straat, moeten lokale ondernemers en bewoners er samen voor zorgen dat hun straat een aantrekkelijke ontmoetingsplek is waar het leuk is om te wonen, te werken, te ondernemen, te bewegen en te ontspannen. Winnen van de flitsbezorgers? Dat kan nog best.

Bron: Foodlog.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO