De beurs reageerde negatief op de AholdDelhaize cijfers over 2020. Bij de start van de beursdag opende het aandeel 5 procent lager. Boem, in een keer een miljard beurswaarde weg. Ondanks sterke groeicijfers waren de beleggers teleurgesteld over de lagere nettowinst door tegenvallers in de VS; onder meer door investeringen in lokale distributiecentra voor online. Beleggers verwachten meer.
Het afgelopen jaar groeide de omzet AholdDelhaize met meer dan 14 procent naar bijna 75 mrd euro. Vooral de online verkopen namen explosief toe. Consumenten kiezen voor webwinkelen. De groei in online levensmiddelen met meer dan 50 procent leverde geen extra waarde op. Albert Heijn algemeen directeur Marit van Egmond zegt in FD dat de online klanten nog steeds verlieslatend zijn.
De Albert Heijn winkels merken bovendien dat omzet verdwijnt naar hun eigen nu webwinkelende klanten. Dat meldde GFK onlangs. De helft van de groei in online komt van AH-winkel bezoekers. Wat AholdDelhaize verdient met de groei van Bol.com is niet bekend.
Get big, or get out
McKinsey stelt in hun rapport ‘Reviving grocery retail: Six imperatives’ dat aanbieders van online levensmiddelen deze kosten moet halveren om winstgevend te kunnen worden; get big, or get out.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>