Het vervoeren van goederen over water in Amsterdam biedt kansen vanwege de drukte en beperkte ruimte in de binnenstad, vooral rond de Wallen waar gewichtsrestricties gelden. Studenten van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten voor het lectoraat stadslogistiek de haalbaarheid van watertransport. Daarbij werden twee casussen onderzocht: de bevoorrading van een nieuw hotel aan de Amstel en de Universiteit van Amsterdam via de Kloveniersburgwal.
Uit het onderzoek blijkt dat watertransport aanzienlijk duurder is dan wegtransport. Een standaard vrachtwagen kost ongeveer €11 per rolcontainer, terwijl transport via het water vanaf CTPark Amsterdam City dit bedrag verhoogt tot maar liefst €34 per rolcontainer. Met een extra microhub stijgt de prijs verder naar €38 per rolcontainer, vanwege extra tijd en logistieke stappen.
De hoge kosten en complexe logistiek vormen grote uitdagingen. Elektrische boten zijn beschikbaar, maar efficiënt bundelen van lading is essentieel om concurrerend te blijven met vrachtwagens. Daarnaast spelen wet- en regelgeving een grote rol. Door de invoering van zero-emissiezones en beperkingen voor zware vrachtwagens, wordt watertransport steeds aantrekkelijker.
Volgens experts ligt de sleutel in samenwerking tussen bedrijven, transporteurs en overheden. Zonder stimulerend beleid blijft stadslogistiek vervoer financieel onaantrekkelijk. Flexibele stadslogistiek, zoals drijvende hubs en duurzame transportoplossingen, kan de toekomst van stadsdistributie verbeteren, mits regelgeving en marktontwikkelingen dit ondersteunen.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>