Hoe win je de Nederlandse Logistiek Prijs van de vLm

Apple, McDonald's, Amazon, Unilever en Procter & Gamble voeren wereldwijd de lijst van beste supply chains aan. Ze worden geroemd om hun logistieke innovaties, samenwerking met leveranciers, sales and operations planning, productontwikkeling en een perfecte ‘match’ tussen hun logistiek en hun strategie. Het resultaat: een sterke positie in de markt. Ook in Nederland zijn er bedrijven om trots op te zijn: Hema, Philips, Heineken, OrtecID&T, Connekt en ASML. Wat kun je leren van deze bedrijven? Wat zijn de zes succesfactoren voor een sublieme logistiek?

De vereniging Logistiek Management beloont met de Nederlandse Logistiek Prijs elk jaar uitzonderlijke logistieke prestaties. De vereniging wil met deze prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek in Nederland stimuleren. Het bedrijf moet een inspiratiebron en een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven en jonge mensen in het vak vervullen. De prijs wordt op 6 november in Rotterdam voor de 30e keer uitgereikt.

Ik ben voorzitter van de jury van die prijs. Samen met een bekwame vak jury beoordelen we elk jaar bedrijven op hun logistieke prestaties. De criteria zijn streng. De logistiek moet innovatief, klantgericht en kostenefficient zijn. En de nieuwe concepten moeten met menselijke maat zijn bedacht.

Hoe win je de prijs?

Terugkijkend op 30  prijswinnaars zijn er vijf duidelijke succesfactoren:

  1. De bedrijven hebben passie voor de uiteindelijke klant. De logistieke processen zijn vanuit de klant bedacht en ingevoerd; dus niet functioneel, maar van integraal van kop-tot-staart.
  2. Ze hebben een logistiek concept dat echt ‘waarde' creëert voor de onderneming; de logistiek versterkt de strategie. Zo heeft Heineken een premium supply chain die past bij het premium merk dat Heineken wereldwijd is.
  3. De bedrijven laten aantoonbare resultaten in het verbeteren van servicegraad, kosten en werkkapitaal, die ook op langere termijn werden vastgehouden
  4. De winnaars kenmerken zich door volledige transparantie van informatie in de supply chain. Ze delen informatie met alle partners in de supply chain. ASML, winnaar in 2013, deelt informatie met alle partners in de supply chain.
  5. Tenslotte, en niet in de laatste plaats: de menselijke maat van de veranderingen.

Menselijke maat

Een betere logistiek vraagt om betere logistieke beslissingen. Pakjes gaan echt niet zomaar uit zichzelf bewegen van A naar B. Die pakjes gaan pas bewegen als transportplanners, voorraadbeheerders, serviceplanners, vraagvoorspellers, distributieplanners en inkopers beslissingen nemen. Een betere logistiek vraagt om beter beslissingen. Dan moeten de veranderingen ook menselijke maat hebben. Dat hebben alle winnaars van de Nederlandse Logistiek Prijs goed begrepen.

De procedure

Aan de juryleden de taak, om een aan voorgedragen ondernemingen door te lichten, en de daar te beoordelen logistieke verbeteringsprojecten en of processen te toetsen aan verschillende criteria.

Deze worden als volgt omschreven:

1. Innovatief

Het project/systeem dient innovatief te zijn en een “doorbraak’ betekenen. Het hoeft hier niet noodzakelijkerwijs om een volledig nieuw concept te gaan; wel dient de ‘doorbraak’ in het betreffende bedrijf te kunnen worden aangetoond.

In het project/proces moet customer service centraal staan, en dient derhalve de klant uitgangspunt te zijn.

2. Kosteneffectief

Het project/proces dient kosteneffectief te zijn. Een project/proces mag technisch nog zo uitgebalanceerd zijn, als het niet kosteneffectief is zal de levensvatbaarheid van de verandering onvoldoende zijn. Het project/proces mag geen idee zijn dat algemeen wordt beschouwd als niet (voldoende) functionerend of waarvan de waarde voor de langere termijn wordt betwist.

3. Menselijke maat

In het project/proces dient rekening gehouden te zijn met effecten voor mensen. Aangetoond moet kunnen worden dat er in het project/proces vooraf rekening is gehouden met de veranderingen, en dat in de gevolgen voor het management en/of de medewerkers zijn voorzien.

4. Implementatie

Het project/proces moet geïmplementeerd zijn. De resultaten dienen beschikbaar te zijn voor de jury, en getoetst te kunnen worden. De resultaten dienen gepubliceerd te kunnen en mogen worden. Het project/proces dient een positieve bijdrage te leveren aan het algemene kennisniveau op het gebied van logistiek management, en een voorbeeldfunctie hebben voor de logistieke ontwikkelingen in Nederland. De continuïteit van de onderneming mag niet ter discussie staan.

 

Walther Ploos van Amstel.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO