Na 40 jaar logistiek zit het vakgebied, en de beroepsvereniging, in een mid life crisis. De vanzelfsprekende, vertrouwde logistiek past niet meer.
We staan voor grote, wereldwijde veranderingen die de logistieke modellen van vandaag in een keer ‘incourant’ maken:
- Connectiviteit, toenemende transparantie en digitalisering leiden tot nieuwe verdienmodellen en een andere interactie met klanten en ketenpartners. Wat kunnen we leren van Airbnb, Uber, Amazon en Booking.com?
- De komende 30 jaar moet de logistieke sector een factor 6 winnen in CO2-productiviteit.
- Hoe voeden we 9 miljard mensen in 2050?
- Wat betekent klimaatverandering voor de risico's in wereldwijde supply chains?
- De circulaire economie heeft circulaire logistiek nodig. Anders komt die niet op gang.
- Robotisering en automatisering gaan ook veel banen in de logistiek raken.
- De ontwikkeling van megasteden vraagt om nieuwe oplossingen voor leefbare, veilige en robuuste steden waarbij de grenzen tussen personenmobiliteit en goederenvervoer vervagen.
Never stop asking
Logistiek is meer dan ooit nodig om die uitdagingen aan te pakken. Maar, de huidige ‘logistieke’ concepten voldoen niet meer. Er is een andere kijk nodig op samenwerking in ketens en de beheersing van wereldwijde supply chains.
We moeten ons vakgebied opnieuw relevant maken. Als logistici moeten we ons elke dag weer afvragen wat de uitdagingen van morgen zijn; 'never stop asking'. Wat gebeurt er in de wereld en wat betekent dat voor onze organisatie? Waar is snel verandering nodig om concurrerend te blijven?
Wie bespreekt actuele thema's regelmatig met zijn managementteam of jonge professionals? Dat zijn leerzame gesprekken die toch echte innovatie leiden.
Topics: het wereldnieuws op een presenteerblaadje
Het dagelijkse nieuws biedt veel aanknopingspunten. Wat betekent Brexit voor de transportsector? Wat gaat president Trump doen met de importen uit Europa? Wat gaat het centraal stellen van de voetgangers in steden betekenen voor stadslogistiek?
Om het dagelijks nieuws te volgen kun je natuurlijk een paar goede dagbladabonnementen nemen. Bij mij thuis rolt dagelijks het Parool, de Volkskrant, Trouw en het FD op de mat, naast de vakbladen als NT, Supply Chain Magazine en Logistiek. Maar, soms is het teveel. Ik wil een slimme selectie van relevant nieuws.
De Persgroep zet nu hoog in op Topics, een nieuwsplatform voor hun abonnees dat aan een mix van Spotify en Flipboard doet denken. Je krijgt een gepersonaliseerd magazine waarin alleen artikelen staan die je echt interesseren. Ik ga het zeker proberen. Voor wie meer wil weten (of het wil proberen) kan kijken op: Topics.nl.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro