Het touringcarvervoer groeit als kool. Wat betekent dat voor binnensteden?

Het touringcarvervoer groeit als kool. Er komen steeds meer touringcars die rijden tussen grote treinstations, binnen en buiten Nederland, en tussen treinstations en luchthavens. Het Financieel Dagblad kwam met een uitgebreide rapportage over de snelle groei van dit busvervoer in Europa. Zijn de grote steden wel klaar voor de komst van zoveel meer touringcars in hartje binnenstad?

In Duitsland is met succes de markt voor touringcars geliberaliseerd. Private bedrijven mogen nu ook direct tussen treinstations rijden. Voorheen was dat het exclusieve domein van de staatspoorbedrijven.

Touringcars zijn daarmee een serieuze concurrent geworden van het dure, en vaak falende, treinvervoer tussen steden over grote afstanden. Daarbij bieden ze prima service aan boord. De verwachtingen zijn daarom dat het busvervoer in Europa sterk zal groeien. Dat laten ook de ervaringen na 2 jaar in Duitsland zien. Wel zijn er problemen met de ruimte in de Duitse binnensteden. In een stad als Keulen gaat het om meer dan 200 bussen die dagelijks naar het Keulse centrale station komen.

Terecht stelt de sector dat het busvervoer, met schone motoren, inmiddels duurzamer is dan de trein. Een recent rapport van CE Delft laat zien dat de sector het niet zo slecht doet.

In potentie zou het voor Amsterdam wel eens om meer dan 500 extra bussen per dag kunnen gaan. Bezoekers die vroeger met de trein of met het vliegtuig kwamen, maar ook nieuwe bezoekers die nu veel goedkoper naar Amsterdam kunnen komen.  In Amsterdam rijden nu al elke dag 40 touringcars voor het Centraal Station langs om mensen van Amsterdam naar Eindhoven Airport te brengen.
Elke dag komen daar meer Duitse bussen van Meinfernbus en ADAC bij. Eurolines is al jaren een vertrouwde speler voor goedkoop busvervoer tussen grote Europese steden. De situatie is bijvoorbeeld Amsterdam is nijpend. Eurolines rijdt al vele jaren vanaf het station Amstel, maar moet daar weg. In Parool van 19 juli staat dat er nog geen nieuwe plek is gevonden voor Eurolines. De sector zelf wil inzetten op hartje Amsterdam, bij het Centraal Station.

In het touringcarbeleid van grote gemeenten is met deze snelle groei nog geen rekening gehouden. Wat betekent de liberalisering van het touringcarvervoer in Europa voor het aantal bussen, en extra bezoekers, dat dagelijks naar die steden komt (in het laag- en in het hoogseizoen)? Wat betekent dit voor het touringcarbeleid zoals de gemeente dat enkele jaren geleden heeft vastgesteld? Voldoet dat nog? Welke maatregelen moeten gemeenten nemen om deze groei te accommoderen in of juist aan de rand van hun stad?

Het zal toch niet zo zijn dat we over drie jaar verrast achterom kijken als het verkeer in de binnensteden totaal stil staat…

Walther Ploos van Amstel.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Sander F.
Met de naderende voltooiing (nog slechts een paar jaar) van de NZ lijn lijkt mij aan de overkant van 't Ij, in Noord een locatie te vinden?

Gelukkig komt er wat meer besef / reuring dat A'dam over 't putje loopt qua bezoekers / toeristen (Pijbes zijn oproep). Het zal nog wel wat tijd qua 'masseren van de betrokken beslissers' kosten maar het kantelpunt in het denken hierover kan bereikt worden, denk ik.

Overigens, ik stel mijn vraagtekens bij de CO2 uitstoot berekening per reiziger/vervoer modaliteit. Ik lees nergens met welke bezettingsgraad er gerekend is bij bus / trein en vliegtuig. Bij de auto is dat duidelijk..

Echter, een half volle (of tussentijds uitstappende passagiers) touringcar tussen Berlijn en A'dam is per reiziger toch milieu belastender dan een volledig bezette rit..

http://www.milieucentraal.nl/thema%27s/thema-1/schoon-en-zuinig-op-weg/vakantieverkeer/