Hoewel de vraag naar transport alleen maar groter wordt, klagen transporteurs over steeds geringere marges. Het drijft de relatie met hun opdrachtgevers op de spits. Het Financieel Dagblad bericht erover.
De vrachtprijs in het Nederlandse wegvervoer is een voortdurende bron van conflict. Stevige gesprekken over de tarieven horen erbij, maar dit najaar lopen de gemoederen wel erg hoog op, volgens Het Financieel Dagblad. Vervoerders van levensmiddelen zeggen kapot te gaan aan opdrachtgevers die hen zouden uitwringen. Supermarkten op hun beurt klagen over een gebrekkige aanvoer van artikelen. Ze hebben grote moeite de winkelschappen gevuld te krijgen. Dit geldt ook voor de horecagroothandel die het resultaat van stijgende omzetten ziet verdampen door de hogere transportkosten.
De transporteurs hebben het in jaren niet zo druk gehad door de hoogconjunctuur. Vrachtwagens en magazijnen puilen uit. Er is schaarste aan mankracht en materieel. De transporteurs verliezen marge terwijl ze juist marge moeten winnen om de mindere tijden, die ooit weer aanbreken, door te komen.
Walther Ploos van Amstel, onafhankelijk logistiek expert, noemt de positie van de wegvervoerders zorgwekkend. Er zit volgens hem te weinig talent achter het stuur; er zijn dringend meer chauffeurs nodig. 'Ik voorzie lege schappen met kerst.'
Lees het hele artikel in Het Financieel Dagblad.
Luister naar het interview met Walther Ploos van Amstel op BNR.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro