Het gevecht om de ruimte in en om de stad

Steden bouwen als nooit te voor. Steden met vuur door steeds meer terreinen voor bedrijven en magazijnen op te offeren aan woningbouw. Het Parool vraagt zich af: "Waar moeten de Amsterdammers straks werken?".


Het bedrijfsterrein wordt de stad uit gejaagd, met grote gevolgen voor de bedrijvigheid. "Tot 2040 verdwijnt ruim 500 hectare bedrijfsterrein uit Amsterdam," zegt Bart Stek van vastgoedbedrijf Colliers in het Parool. Alleen al 350 hectare verdampt in het havengebied en Noord, waar de gemeente tussen de 40.000 en 70.000 woningen wil bouwen. "Dat zal grote problemen veroorzaken." Want hoe krijgen we straks onze Internetbestellingen thuis, hoe worden de restaurants, cafés en winkels waar we zo graag komen, nog beleverd? En waar moeten we in de toekomst werken?

De regio in als oplossing?
Bart Stek: "Magazijnen, logistiek en kleine fabrieken worden de stad uitgedrukt, maar de stad heeft deze bedrijven juist nodig". De gemeentepolitiek zoekt, zoals wel vaker als er zelfgecreëerde problemen opgelost moeten worden, de oplossingen een eind verder in de regio. Daar zou 800 hectare bedrijfsterrein klaarliggen. Maar dan wordt voor het gemak ook de 280 hectare in Flevoland en de bijna 160 hectare in Noord-Holland meegerekend.
Bart Stek: "Daar heeft een pakketbedrijf, online supermarkt of horecabezorger niets aan. Die kan je niet eventjes in de regio neerzetten, dat levert allerlei nieuwe problemen op. Dan moeten medewerkers langer reizen naar hun werk en bestelwagens verder heen en weer rijden. Wat betekent dat voor bereikbaarheid en milieu?" Bovendien maakt de lange afstand naar de steden de inzet van schoon, elektrisch vervoer lastiger.
Meer doen met minder ruimte
In andere steden is de situatie niet minder nijpend. Woningbouw is hard nodig. Maar, zonder transport (en ruimte voor stadslogistiek) staat alles stil. Wat is de boodschap voor de logistieke sector? We zullen met minder ruimte meer moeten doen. Waarom zijn er 2.000 groothandelslocaties voor de bouw nodig? Waarom zijn er meer dan 600 groothandelslocaties voor de horeca nodig? Waarom delen we die locaties niet veel meer? En, kunnen we met slim voorraadbeheer en ketenmanagement die vele weken en maanden voorraad niet terugdringen in de keten? Zijn er opties om in de hoogte te bouwen? Hoe zorgen we met elkaar voor een kleinere logistiek 'footprint'?
Walther Ploos van Amstel.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

JvV
..en wanneer wordt er nu eindelijk eens gestapeld gebouwd op bedrijfsgebouwen?
Diederik
Wanneer gaan we delen en gaan we elkaars sterke punten gebruiken. Laat sales en marketing aan de voorzijde onderscheidend zijn. Laat ons in de logistiek samen gebruik maken van de magazijnen en vervoerseenheden. Met een neutrale auto (mogelijk wel met opdruk van namen) kunnen we met 1 auto in een postcode gebied / straat/ industriegebied bv alle horeca bestellingen / bouwbestellingen leveren. Alleen de pakbon vertelt wie de leverancier is. Een ander voordeel hiervan is dat de neutrale groothandel efficiënter beleverd kan worden. Supply chain management, lean en duurzaamheid, alles komt samen.