Transporteurs sturen hun chauffeurs met strikte orders op de weg. De transportplanning bepaalt nauwkeurig hoe de chauffeur zijn rit moet maken. Maar, is dat wel zo verstandig. Wie is in de beste uitgangspositie om beste beslissing te nemen met zoveel onzekerheid in het verkeer? De planner achter zijn bureau of de chauffeur achter het stuur?
Een blog van Walther Ploos van Amstel op Logistiek.nl:
Met de verstelijking is er steeds meer vrachtverkeer in steden. Ongeveer eenderde van de kilometers wordt binnen steden gereden. Die andere tweederde rijden de chauffeurs op de hoofdwegen. Maar, de kilometers in de stad kosten natuurlijk veel meer tijd. Misschien wel tweederde van de tijd van de chauffeur. Moet je dan niet veel meer op tijd dan kilometers en brandstof optimaliseren?
Onvoorspelbaarheid
De stad is ook een bron van onvoorspelbaarheid. De week voor de kerstdagen stond de Amsterdamse binnenstad vast vanwege de vele bezoekers die met de auto kwamen. Straten zijn afgesloten vanwege werkzaamheden of evenementen. Als de scholen aan- of uitgaan dan wil je de straten rond die school liever mijden. En, als een staatshoofd de hofstad bezoekt is de Den Haag lastig bereikbaar.
Transportplanners houden rekening met die onvoorspelbaarheid en plannen simpelweg extra voertuigen en chauffeurs in; misschien wel 10 tot 15% meer dan strikt genomen nodig is. Dat is een stevige margekiller.
Verkeersmanagement
De Metropoolregio Amsterdam trok eerder € 10 miljoen uit om het verkeer beter te laten doorstromen met de inzet van nieuwe en slimme technologieën. Innovatieve vormen van verkeersmanagement zorgen ervoor dat het verkeer zich beter verspreidt, bijvoorbeeld na een evenement of grote opstopping. Het project was tot nu toe gericht op personenmobiliteit. Het is een logische stap om deze praktijkproef nu in samenwerking met bedrijven uit te rollen voor een betere doorstroming van het goederenvervoer.
Het verkorten van de reistijd van deur tot deur met slimme mobiliteitstechnologie en daarmee de betrouwbaarheid van de reistijd komt de doorstroming en veiligheid ten goede, zorgt voor efficiënter transport, een lager risico op ongevallen, economische voordelen, minder brandstofverbruik en –uitstoot en een beter ruimtegebruik. De overheid kan met het beschikbaar stellen van open data en dynamisch verkeersmanagement bedrijven ondersteunen met een betere, en meer betrouwbare transportplanning.
Met slimme, actuele verkeersdata kunnen planners beter plannen zowel operationeel als operationeel. Klinkt allemaal prachtig. Maar, wat merkt de chauffeur in de cabine ervan.
Meer vrijheid chauffeur in ritplanning
De vraag is wie straks de uiteindelijk rit in de stad mag bepalen. Doet de chauffeur dat zelf, op basis van de laatste actuele verkeersinformatie? Of, gaat de centrale plannen dat voor de chauffeur doem? Of, wordt de informatietechnologie zo snel dat de chauffeur zich geen zorgen hoeft te maken over de route. Dat doet de boordcomputer wel. Ik neig ernaar om de chauffeur veel meer vrijheid te geven om te bepalen hoe hij slim de zendingen op het juist tijdstip bij de juist klant brengt. Ik ben benieuwd wat chauffeurs, planners en andere experts hiervan vinden.
Bron: Logistiek.nl
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Door zoveel mogelijk actuele data te verzamelen en door te geven kan er efficiënt en met effect een zeer hoge servicegraad (qua succesvolle levering) gehaald worden.
De planning dient zoveel mogelijk,in samenwerking met o.a. een customer service,informatie te geven m.b.t. levertijden en opmerkingen.
Hierbij denk ik aan;
- contactgegevens/contactpersoon
- venstertijden/openingstijden
- exacte leverplaats(welke zijde pand,juiste straatnaam)
- sleuteladres met instructies.
- geplande werkzaamheden rond vestigingsplaats klant bekendmaken,plus alternatieve route naar desbetreffende klant.
- snelste route naar klant,rekening houdend met omvang en gewicht voertuig.
De chauffeur is de laatste schakel in de keten,hij of zij kan essentiële informatie verschaffen over klanten die in de toekomst gebruikt kan worden.Zeker bij "nieuwe" los/laad adressen.
Hierbij denk ik aan;
- klant informeren naar openingstijden
- situatie infrastructuur omgeving klant
- exacte los/laadplaats bij klant
- met welk soort voertuig klant bereikbaar
- zijn er los/laadhulpmiddelen nodig?(pompwagen/laadklep)
De chauffeur "voelt",zeker bij vaste routes,goed aan hoe de route "loopt" en houdt zeker de tijd goed in de gaten en bij voldoende data kan hij of zij snel reageren en/of contact opnemen met de planning om overleg te plegen om een goede servicegraad te genereren.
De IT is en wordt zeker meer en meer een hulpmiddel om nog efficiënter te werken.
Men kan niet zonder (real time data) om vertragingen tegen te gaan.
De veeleisendheid van klanten neemt toe,men verwacht dat iedere levering correct en tijdig ontvangen wordt.
De technologie is een zeer belangrijk stuur en hulpmiddel,logisch denkwerk en inlevingsvermogen van personeel is en blijft dat zeker ook.
De uitvoering,daar gaat het om.
Het belang van gemotiveerde en betrokken mensen in deze sector is key.
Ik pleit ook voor meer samenwerking tussen overheden,gemeentes,de logistieke sector en hun klanten om bottlenecks te bespreken.
Er zou meer gebruik moeten gemaakt worden van het verruimen en of verplaatsen van laad/lostijden,hierbij denk ik aan avond/nachtleveringen en venstertijden uitsmeren over 24 uur.
Dit vraagt om (nog)meer flexibiliteit m.b.t. werktijden van het personeel in ALLE schakels.