Stadsdistributie is onafscheidelijk van de kwaliteit van de stedelijke leefomgeving. Dit bleek uit de eerste expertmeeting stadslogistiek met als thema ‘In wat voor stad willen we leven?’, georganiseerd door het Podium voor Architectuur in samenwerking met de Smart Logistics Hub en het Kennislab voor Urbanisme.
Woensdag 6 april startte de reeks expertmeetings over logistiek in Metropoolregio Amsterdam. Het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer & Schiphol, Smart Logistics Hub en Kennislab voor Urbanisme zijn hiermee de discussie over de rol van logistiek in de stad van de toekomst gestart. Tijdens de sessie gaven zes logistieke experts met zes verschillende achtergronden een pitch over hun kijk op stadsdistributie.
Elke expert gaf aan dat logistiek een sterke ruimtelijke impact heeft, vooral in de stadslogistiek. Echter is er weinig afstemming tussen de ruimtelijke ordening en logistiek. Hier wil FieldFactors verandering in brengen. Wilrik Kok: ‘Ruimte is het gezamenlijke speelveld waar wij in opereren. Wij zijn gestart omdat we zien dat er veel veranderingen zijn vanwege de stadslogistiek, maar er wordt niet gekeken naar wat dit betekent voor de ruimtelijke vraag. Volgens mij is dat allemaal niet zo makkelijk, dus wij gaan dat in beeld brengen.’
Nilesh Anand, associate professor aan de HvA, beaamt de ruimtelijke dimensie en voegt daar de dimensie van tijd aan toe. ‘De straten zijn te smal en de voertuigen te groot. Het past gewoon niet. Dit wordt verergerd door de tijdsrestricties van zowel de gemeente als van de ontvanger.’ Susanne Balm, eveneens van de HvA, ziet daarom graag meer kleine elektrische voertuigen (LEVV’s) in de stad. Daarvoor is een onderzoeksprogramma opgestart om LEVV’s te ontwerpen die ook echt betaalbaar zijn, zodat bedrijven niet langer afhankelijk zijn van subsidies voor het aanschaffen van schone, efficiënte stadsdistributievoertuigen.
Ook start-ups presenteerden hun visie op de stadslogistiek van de toekomst. Mark Fontein van de Buurtmus wilt dat buurtbewoners de oneindige pakjesstroom gaan bezorgen met een kleine kar in plaats van de grote bestelbus. En de mannen van CityHub transformeren leegstaande bedrijfspanden naar stadsdistributiecentra. Vanuit hun hub leveren ze geleidelijk de voorraad naar voornamelijk winkels. Zo is er meer ruimte in de binnenstad voor winkels en wonen.
Er zijn dus ideeën genoeg in de stadslogistiek, wat leidt tot snelle ontwikkelingen. Ook de ROC van Amsterdam heeft de omslag gemerkt en is daarom gestart met het House of Logistics. Ron Quaden: ‘De logistieke vakman van de 21e eeuw heeft heel andere vaardigheden nodig dan 20-30 jaar geleden. Daarom willen wij een community vormen tussen bedrijven en opleidingen voor een betere aansluiting.’
Anand vindt het ook belangrijk dat de menselijke kant van stadslogistiek niet wordt vergeten. ‘Stadslogistiek begint bij jezelf, wanneer je besluit dat je iets wilt kopen. Dus denk ook na over hoe jouw gedrag de leefbaarheid van de stad kan beïnvloeden.’
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO