ElaadNL heeft de afgelopen periode namens de elektriciteitsnetbeheerders onderzoek gedaan naar de opkomst van elektrische bestelvoertuigen. Daarbij heeft ElaadNL specifiek gekeken naar zaken die voor de netbeheerders van belang zijn, zoals groeiscenario’s, verwachte laadlocaties, laadvermogens en laadprofielen. De bouw en handel zijn de grootste gebruikers van bestelvoertuigen.
De komende jaren neemt het aanbod aan e-bestelvoertuigen snel toe en zullen deze voertuigen beschikken over een steeds betere range, TCO, oplaadvermogen en laadvermogen (gewicht). De Total Cost of Ownership (TCO) is voor de meeste bedrijven in 2020 nog niet lager dan een dieselvoertuig, met name door de hoge aanschaf prijs en de lage motorrijtuigenbelasting. De komen de twee jaar wordt verwacht dat de prijs licht zal dalen terwijl de specificaties flink verbeteren. Dit is positief voor de TCO, omdat hiermee ook de behoefte aan snelladen minder wordt. Vanaf 2022-2023 is de TCO van een elektrisch bestel voertuig wel lager dan van een bestelvoertuig met dieselmotor.
In 2025 zijn 60.000 laadpunten en in 2035 600.000 laadpunten nodig. In de Randstad is relatief veel publieke laadinfrastructuur benodigd. Dit komt met name doordat daar een stuk minder eigen opritten zijn in vergelijking met de rest van Nederland. Zowel bij bedrijven als in woonwijken kan met Smart Charging de avondpiek in het elektriciteitsnet worden gereduceerd.
Het rapport van ElaadNL kun je hier downloaden.
Bron: ElaadNL
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro