In de file in de binnenstad? Het is een doorn in het oog van ondernemers, bezoekers en bewoners. Met goede informatie aan de weggebruikers (local traffic control) en slim verkeersmanagement zijn die opstoppingen in binnensteden goed te voorkomen.
Het gemeentelijk bureau Stadsregie stimuleert de samenwerking tussen partijen die werken aan weg. Dat moet voorkomen dat het verkeer in Amsterdam in het honderd loopt. Via hun websites en AT5 moet Stadsregie ondernemers, bezoekers en bewoners actief informeren over wegwerkzaamheden en afsluitingen in Amsterdam. Daarnaast geven ze ‘local traffic control’ informatie over afsluitingen en verkeershinder door aan de NDW Nationale Databank Wegverkeersgegevens voor actuele informatie die wordt gebruikt door TomTom en gebruikers van boordcomputers zoals vrachtwagens en touringcarchauffeurs. Handig, toch?
Maar, het gaat al een tijdje niet goed met die local traffic controle. Tijdens het lange weekend van 1 tot 5 mei was Amsterdam nauwelijks bereikbaar. Vele tienduizenden toeristen die de stad bezochten, werden aangevoerd met touringcars, die bij gebrek aan parkeerplekken rondjes door de stad gingen rijden. Dit, in combinatie met werkzaamheden op het Damrak, veranderde de binnenstad in een puinhoop die ook het openbaar vervoer ontregelde. Er was nauwelijks informatie over deze werkzaamheden te vinden op de website van de gemeente.
De woordvoerder van DIVV vindt dat ondernemers, bezoekers en bewoners zelf op zoek moeten op hun website. Op deze website staat de werkzaamheden op Damrak en Rokin echter niet expliciet. De informatie is niet actueel en bovendien enkel Nederlandstalig. Het is een zoekplaatje voor bezoekers.
Ook de informatie voor het drukke weekend van Hemelvaart en Pinsteren is niet goed Zo staan de werkzaamheden in het centrum voor de Rode Loper (zoals het Damrak) opnieuw niet op de lijst van wegwerkzaamheden voor de komende weken en op de website. Via matrixborden moest ik zelf ontdekken dat de voor de binnenstadsbevoorrading belangrijke Prins Hendrikkade voor het Centraal Station een week dicht gaat. Van 2 tot 5 juni is er een avond- en nachtafsluiting van de Prins Hendrikkade voor al het verkeer. Een situatie zoals in het weekend van 1 mei zou zich zomaar weer kunnen voordoen.
De komende jaren gaat het Amsterdamse centrum stevig op de schop voor Rode Loper, het Muntplein en de Stadshartlus. Ik vind het jammer dat de gemeente ondernemers, bezoekers en bewoners niet, of zeer gebrekkig, informeert over de verkeerssituatie in het centrum. Dat is niet goed voor de leefbaarheid, niet goed voor de ondernemers en is niet gastvrij. Dat moet toch beter kunnen?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO