De online artikelen staan bol over bigdata en het delen van meer data in de verticale en horizontale bedrijfskolom ter verbetering van de efficiency. Deze week stelde Walther Ploos van Amstel in zijn column op nu.nl dat het delen van data het binnenhalen van het Paard van Troje is. Zijn stelling is dat het delen van data leidt tot nieuwe gegevensverzamelingen (bigdata) waardoor er transparantie in de keten zal gaan ontstaan en dat degene die de macht in de keten heeft daar “misbruik” van zal gaan maken en dat is een bedreiging voor het MKB volgens hem. In de logistiek zal dat er volgens Ploos van Amstel toe leiden dat logistieke dienstverleners de data over de werkelijk gereden km, verbruik, aanrijroutes, CO2 uitstoot, landingstemperatuur tijdens de rit, etc beschikbaar moeten gaan stellen aan klanten/geadresseerde en overheid en dat zij daarop zullen worden afgerekend.
Daar heeft Ploos van Amstel een punt dat langzamerhand ook tot de directiekamers aan het doordringen is zo constateer ik. Mijn nachtmerrie gaat echter nog veel verder dan dat. Omdat het niet de klanten/overheden zullen zijn die de logistieke dienstverlener daar op zullen afrekenen, maar partijen als Google die zullen gaan bepalen wie welke spullen waar wanneer en hoe mag gaan leveren (en via welke route). Daarom bevreemdt het mij ook dat Daniel Ropers van Bol.com in zee gaat met Google Now. Heeft Bol daar wel goed over nagedacht was mijn eerste gedachte of is het opportunisme en de angst voor Amazon die tot deze beslissing heeft geleid? Ik vermoed het laatste.
Google zal namelijk met de koppeling tussen uw bestellingen van bol.com en uw google gegevens (surf, zoekwoorden, youtube, gmail…) in combinatie met uw openbare gegevens van Twitter/Linkedin/Facebook/Instagram en de gegevens van vele duizenden andere klanten van bol.com een bigdata berg krijgen met ongekende mogelijkheden. Op basis van die informatie is Google als geen ander in staat die data te analyseren en op basis daarvan zeer exacte voorspellingen (tot 99%) te doen over uw toekomstige en zelfs volgende aankopen. Die informatie is niet alleen goud waard voor andere webshops (advertenties) maar zal Google uiteindelijk gaan inzetten voor de eigen Google Shopping Express zoals in San Fransisco. En daarmee gaat bol een strategische fout van jewelste maken (het echte paard van Troje) tenzij Bol afspraken gemaakt heeft met Google om zo Amazon van het vege lijf te houden.
Maar het bovenstaande ten spijt gaan we deze trend niet tegenhouden want de behoefte is er en de gigantische efficiency besparingen zijn mogelijk. Het bedrijfsleven in de EU zou daarom niet lijdzaam moeten toezien en afwachten tot partijen als Google en/of Amazon hier de “macht” over nemen, maar zelf de regie in handen moeten nemen door data met elkaar te delen en afspraken met elkaar te maken hoe we omgaan met de extra informatie die al die gegevens ons als samenleving en bedrijfsleven kunnen bieden.
René Bruijne
Links:
Het paard van Troje http://www.nuzakelijk.nl/column-walther-ploos-van-amstel/3639387/nieuwe-paard-van-troje.html
Big Data een bedreiging voor het MBK: http://www.nuzakelijk.nl/column-walther-ploos-van-amstel/3522522/big-data-als-bedreiging-mkb.html
Bol in zee met Google now http://www.nu.nl/gadgets/3640510/google-now-laat-bestellingen-bolcom-zien.html
Google Shopping Express http://techcrunch.com/2013/03/04/google-is-building-a-same-day-amazon-prime-competitor-google-shopping-express/
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO