De digitale revolutie en de logistiek

Bijna iedereen in Nederland is chagrijnig over de economie. Dit pessimisme zal straks bekend gaan staan als de digitale revolutie, een systeemreset die ingrijpender zal zijn dan de industriële revolutie. Maar het goede nieuws is dat zij enorme kansen biedt voor de handel en logistieke sector.

Weet u nog, de industriële revolutie?
Even uw en mijn geheugen opfrissen. De industriële revolutie begon rond 1770 en was een logisch vervolg op de verlichting. Vaklieden en boeren kregen te maken met (prijs)concurrentie als gevolg van mechanisatie. Producten werden bereikbaar voor een veel grotere doelgroep en de gemonopoliseerde wereld van de gildes hield op, iets waar zij veel moeite mee hadden. Toch kunnen we in retrospectief stellen dat de mensheid door de industrialisatie een aangenamer en langer leven heeft gekregen. Zij heeft de economische en maatschappelijke wereld compleet veranderd.

Het succes van ICT is standaardisatie!
Een sprong in de tijd. In 1993 had 70 procent van het bedrijfsleven een computer. De grote retailers begrepen dat het elektronisch uitwisselen van gegevens winst oplevert, aangezien dubbel invoeren tijd kost en fouten veroorzaakt. Dankzij de inzet van de heer Albert Heijn kwamen er standaarddataberichten en één barcode voor elk flesje bier in de wereld! In de logistiek kwam het echter niet tot standaardisatie. De grote logistieke dienstverleners wilden zelf het barcodewiel uitvinden. U kunt vast bedenken hoeveel geld er door dit gebrek aan saamhorigheid verloren is gegaan.
Nu, twintig jaar later, zijn bijna alle computers met elkaar verbonden en is de rekensnelheid van uw fietscomputer groter dan die van de NASA waarmee Neil Armstrong op de maan werd gezet. Het succes van ICT ligt in het gebruik van standaarden.

The Internet of Things
Als gevolg van standaardprotocollen wordt the Internet of Things werkelijkheid: binnenkort zullen alle objecten met internet verbonden zijn. Uw auto, centrale verwarming en alarminstallatie … u kunt ze straks allemaal op afstand raadplegen of aansturen. In het bedrijfsleven zal the Internet of Things de digitale revolutie flink aanjagen. Denk aan alle informatie van bedrijven en overheid die gekoppeld en gedeeld kan worden! Dat zet alle sectoren op scherp, voorbeelden genoeg. De telecomindustrie werd eerst verrast door WhatsApp en straks door Google Loon. De medische sector zal moeten inspelen op Google Glass en de muziekindustrie op YouTube en Spotify. Geen bedrijfstak ontkomt aan de digitale revolutie. En de reacties van de gevestigde orde doen mij sterk denken aan die van de gildes ten tijde van de industriële revolutie.

En de logistieke sector?
De logistieke sector heeft haar eigen demonen: wij willen als uitverkoren topsector de logistieke wereldstandaard zetten, maar komen er onderling niet uit. Het NLIP, waarin ook de mainports en de overheid zitting hebben, denkt al twee jaar na over digitale uitwisselingsstandaarden. Een uitstekend idee, maar de gesprekken gaan vooral over governance, beveiliging, datakwaliteit en onderlinge verrekening. Er is nog niet één standaard gepubliceerd! Intussen rijden wel de eerste onbemande trucks in Australië. U begrijpt dat de rest van de wereld niet wacht op Nederland. Zij zal haar eigen standaard zetten.

Nederland als logistieke Silicon Valley
Hoe kan de logistieke sector dan wél de vruchten plukken van de digitale revolutie? Door alle data te delen en slim te combineren! Met de aanwezige kennis en haar unieke logistieke netwerk heeft Nederland nog steeds sterke troefkaarten in handen om de logistieke Silicon Valley te worden. Dat lukt niet door langer te praten. Mijn suggestie: start met tien concrete verticale ICT-ketenprojecten, waarin de logistieke sector, handelsondernemingen en overheid elkaars data gebruiken en inzetten. Daar hebben we allemaal profijt van. Wie dicht bij de bron zit kan immers het meeste drinken.

 

Rene Bruijne

Beurtvaaradres

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO