Gisteren leek een ideale dag, om tussen de vele regenbuien en Olympische wedstrijden door, mijn kinderen kennis te laten maken met traditioneel “offline” winkelen. Gewapend met een briefje met daarop de boekentitel “Dolfje weerwolfje – Volle maan” vertrokken wij naar het centrum van Utrecht. Tot voor kort zou dit een eenvoudige missie zijn geweest. Een bezoek aan Polare zou een scoringskans van 99% hebben gehad. Aangezien deze winkel wegens het aankomende faillissement gesloten was, waren wij aangewezen op andere, kleinere boekenwinkels in de binnenstad. Na vijf teleurstellingen moesten wij de sombere conclusie trekken, dat onze missie niet volbracht kon worden. Geen van de winkels had het bewuste boek in voorraad!
Na diverse bouwplaatsen en wegomleidingen te hebben getrotseerd, thuis weer plaatsgenomen achter de tablet voor een oefening modern “online” winkelen. Binnen enkele clicks was het gewenste boek al gelokaliseerd. Bij alle webwinkels ruimschoots in voorraad, snel gevonden en daarnaast ook nog eens voordeliger. Wij hadden ons de moeite om een offline winkel te bezoeken helaas beter kunnen besparen.
Polare was een winkel, waar de meest uiteenlopende titels gewoon op voorraad stonden. Heeft dit Polare de das omgedaan? De kosten voor het leveren van een goede service konden waarschijnlijk niet opwegen tegen het kostenniveau van een goede webwinkel. Mijn verwachting is dat ik over een paar jaar, een boek bestel uit de geschiedenis sectie van een gerenommeerde webwinkel, met de titel “de geschiedenis van offline winkelen”…
Reinier Hillebrink
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro