Het project geluidloos lossen bij supermarkten is inmiddels opgestart door Connekt en de Top sector Logistiek. De kick off is geweest, de geluidsmetingen zijn uitgevoerd en de eerste verrassingen zijn er. Niet alleen in Nederland wordt onderzoek gedaan om met bestaande technieken de geluidsoverlast bij de bevoorrading van supermarkten te verminderen. In Colombia en Zweden lopen inmiddels vergelijkbare onderzoeken. Ook daar worden de geluidsnormen overschreden.
Uit de metingen bij supermarktketens Plus en Dirk blijkt dat PIEK-normen altijd wel een keer worden overschreden. Formeel zijn laad- en losactiviteiten uitgesloten van de PIEK-normen, maar omwonenden ervaren toch geluidsoverlast. 'Er is verrassend weinig nodig om de geluidsmeters flink te laten uitslaan. Voorbeelden van geluiden die bij omwonenden overlast kunnen veroorzaken, zijn rammelende emballage, botsende rolcontainers en manoeuvrerende vrachtwagens', aldus Edwin Nieuwenhuizen (Senior adviseur bij M+P).
Verassingen
‘Tijdens de geluidsmetingen hadden we toch sterk de indruk dat het behoorlijk stil was, maar het gegeven dat we toch een aantal keer over de PIEK-norm gingen, geeft ook wel aan dat geluid een serieus probleem is voor omwonenden. Vooral als je deze geluiden hoort terwijl je nog in je bed ligt. Hieruit blijkt maar weer dat mensen eigenlijk geen idee hebben hoeveel decibel geluid iets produceert,’ aldus Edward Heijnen, projectmanager namens Connekt.
Tosca de Wit (studente Logistiek en Economie aan de Hogeschool van Rotterdam) voert ook lokaal buurtonderzoek uit naar de geluidsoverlast. Het lijkt er sterk op dat omwonenden zich niet alleen storen aan het geluidsniveau, maar dat zij ‘de grote vrachtauto’ ook vervelend vinden, omdat deze altijd in de weg staat en de verkeersveiligheid beperkt. ‘De grootste verassing voor mij tot nu toe is dat bewoners die boven een inpandige loslocatie wonen meer geluidsoverlast ervaren dan omwonenden. Ik dacht dat je dan veel minder last zou hebben, maar bijvoorbeeld het rijden met rolcontainers over vloeren dreunt behoorlijk door in het gebouw,’ aldus Tosca.
Deelnemers
Projectdeelnemers zijn onder andere Plus retail, Detailresult, Simon Loos, Eco World Wide, Toyota Material Handling Nederland en INFORM software. Ieder met hun eigen oplossingen om het geluidsniveau bij de bevoorrading van supermarkten te reduceren. Inmiddels heeft ook een aantal andere bedrijven aangegeven te willen deelnemen in het project, zoals Hoza Logistic Solutions (leverancier van verschillende typen rolcontainers voor onder meer Europese retailers) en Merford (specialist in geluidbeheersing). TIP Trailer Services is ook één van de nieuwe deelnemers. Diederik Hoek, strategic accountmanager: ‘In Europa beschikken wij over een trailervloot van meer dan 50.000 stuks, die allemaal aan de juiste eisen moeten voldoen.
In Nederland waren dat tot voor kort met name de PIEK eisen. En hoewel de PIEK trailer inmiddels de standaard is geworden, lijkt het aantal decibellen vaak toch nog overschreden te worden. In 2020 zal gestart worden met de zero emission wetgeving in de binnensteden. Wij zijn daarom continu op zoek naar mogelijkheden om zowel het geluidsniveau als de CO2 emissie van onze trailers te reduceren. Daarom zijn wij in dit project gestapt.’
Next steps
Medio december worden de definitieve resultaten van de verschillende geluidsmetingen en het buurtonderzoek verwacht. Hiermee ontstaat een helder beeld van de werkelijke overlast. Vervolgens worden verschillende praktische oplossingen in het eerste kwartaal van 2017 integraal toegepast, zoals geluidsabsorberende vloeren, geluidsarme losmiddelen, etc.. Hiermee ontstaat de ‘best in class‘ oplossing. Uiteindelijk resulteert dit in praktische adviezen om het geluidsniveau te reduceren.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO