Met de implementatie van cradle-to-cradle zal de duurzaamheid van de logistieke keten van de mode-industrie in de hele logistieke keten worden verhoogd. Cradle-to-cradle zorgt ervoor dat de producten in een gesloten keten blijven, zodat er geen afval is. Maar niet alleen aan het einde van de logistieke keten zorgt cradle-to-cradle voor een gesloten keten. Het begint al bij het ontwerp, door gebruik van bewust gekozen materialen. Binnen het productieproces wordt er rekening gehouden met energiebesparing. Wanneer we kijken naar de verschillende aspecten van duurzaamheid; ecologisch, economische en sociaal, is het vaak zo dat in de praktijk, meer aandacht wordt gegeven aan het economische aspect en pas later aan de andere twee aspecten. Het is belangrijk dat bedrijven vanaf het begin naar de drie aspecten kijken en ze evenveel gewicht geven, zodat er op de drie vlakken waarde kan worden gecreëerd. Bij cradle-to-cradle wordt er rekening gehouden met deze drie aspecten.
Veel bedrijven kiezen nu nog om recycling uit te besteden, maar wanneer cradle-to-cradle wordt ingevoerd, zal er op de langer termijn winst kunnen worden behaald binnen het bedrijf, wanneer zij zelf het hele proces uitvoeren. Door zelf het proces uit te voeren, kan er kennis worden opgedaan waardoor het proces steeds meer wordt verbeterd. Door een goede samenwerking met andere bedrijven, kan de duurzaamheid en de winst ook omhoog. Bijvoorbeeld door het combineren van afval voor recycling.
Er zijn vier aandachtspunten voor cradle-to-cradle in de modeketen:
- Ten eerste moet er worden gezorgd dat er geen schadelijke stoffen worden gebruikt.
- Ten tweede is het belangrijk dat een bedrijf goed is geïnformeerd. Vaak wanneer het bijvoorbeeld een schadelijke stof wil uitsluiten, is de nieuwe oplossing nog steeds niet ecologisch verantwoord.
- Het derde punt, is de materialen die worden gebruikt voor het product en de effecten. Hierna kan worden gekeken welke stoffen die gebruikt zouden kunnen worden goed zijn.
- Als laatste is het belangrijk dat er wordt gekeken op welke manier een product met nieuwe mogelijkheden kan worden gemaakt. Het is belangrijk dat er een verandering plaatsvindt naar een nieuw kader. Om deze verandering te creëren is het noodzakelijk dat de bedoeling van de verandering duidelijk wordt overgebracht.
Lees het expertartikel op Logistiek.nl.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO