Het staat vast dat elektrisch aangedreven voertuigen een belangrijke rol gaan vervullen in de toekomstige mobiliteit. De grote vraag is wanneer precies en met welk tempo elektrische aandrijving de traditionele verbrandingsmotor gaat vervangen. En als daar beter zicht op is, wat dan de gevolgen daarvan zijn.
Daarbij is het algemene beeld dat elektrisch aangedreven auto’s (EV) minder complex zijn en minder onderhoud nodig hebben. Voor BOVAG Truckdealers aanleiding om een eerder uitgevoerde onderzoek naar de invloed van elektrisch rijden op aftersales voor personenauto’s en bestelauto’s uit te breiden met eenzelfde onderzoek naar deze ontwikkelingen bij trucks en bussen. De studie is uitgevoerd door VMS | Insight.
Voor bestelauto's is de groei van volledig elektrische voertuigen sterk afhankelijk van lokaal en regionaal overheidsbeleid. Omdat het TCO-omslagpunt voor elektrische bestelauto's in veel gevallen nu al bereikt is, het aanbod elektrische bestelauto's geleidelijk zal worden uitgebreid en veel steden daadwerkelijk niet meer toegankelijk zullen zijn voor bestelverkeer met dieselmotor, zou de opkomst van elektrische bestelauto’s sneller kunnen gaan dan van personenauto’s.
Voor trucks en bussen is de situatie weer heel anders. Batterij elektrisch (BEV) zal als eerste toenemen, vooral als gevolg van de eisen die binnensteden stellen aan luchtkwaliteit. De TCO van EV versus fossiel ontwikkelt zich snel in het voordeel van EV. Niet alleen de vraag maar vooral het aanbod bepaalt in welke mate de elektrificatie zal plaatsvinden. Voor lichte voertuigen voor stadsdistributie zal steeds vaker overgeschakeld worden op BEV. Voor autobussen (stad en regionaal) is de norm (nu al) BEV.
Lange afstandsvervoer blijft vrijwel volledig dieselaangedreven, verwacht BOVAG. Diesel zal schoner worden en het aandeel bio-diesel zal toenemen. De ontwikkeling van BEV en waterstofaangedreven (FCEV) voor zware voertuigen komt over een paar jaar tot volle wasdom. Rond 2023-2024 worden serieuze introducties verwacht. Inzet vanaf 2025. Hybridisering (met en zonder plug-in) zal ook bij bedrijfswagens van meer dan 3,5 ton worden toegepast. De mogelijkheid om korte afstanden elektrisch te rijden kan in sommige gevallen een uitstekend alternatief blijken en een mooie transitie vormen naar een volledig elektrische vrachtwagens.
De impact van de elektrische auto op aftersales zal groot zijn. De mate waarin is afhankelijk van het tempo waarin de elektrische auto de komende jaren de traditionele brandstofmotor vervangt. Voor trucks en bussen is dat anders dan bij personenauto’s en bestelauto’s. Maar ook tussen de segmenten zijn er grote verschillen.
Grofweg is de volgende tweedeling zichtbaar: voor licht en stedelijk transport zal de elektrificatie vóór 2025 duidelijk zichtbaar zijn (met name batterij elektrisch – BEV), voor zwaar en lange afstandsvervoer vanaf 2025 (met name door de opkomst van waterstof elektrisch – FCEV). De onderhoudsbehoefte van elektrische voertuigen ligt gemiddeld 65% lager dan bij diesel.
Wil je als individueel dealerbedrijf profiteren van het groeiende wagenpark, dan zal je er wel voor moeten zorgen dat het groeiende wagenpark in de werkplaats komt. Maar dat de veranderende samenstelling van het wagenpark in onderhoud consequenties gaat hebben voor alle spelers op het gebied van aftersales is duidelijk.
Bron: BOVAG
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO