Het maken van CO2-footprints blijkt in de praktijk ingewikkeld. Kan dat niet geautomatiseerd worden? Om een methode van CO2-meting en reductie voor bedrijven toegankelijk te maken, werd BigMile gestart. BigMile is ontstaan vanuit het Lean & Green Logistics programma.
BigMile ontsluit data uit meerdere bronnen. Checkt de data op compleetheid, koppelt brandstof verbruik en efficiëntie in het end-to-end netwerk aan zendingsinformatie en toont tot op het laagste niveau van goederenbewegingen afwijkingen en verbeterpotentieel in verbruik en efficiëntie in de keten. BigMile is een selfservice platform dat data uit de dagelijkse praktijk van verladers, retailers en logistieke dienstverleners verzamelt en combineert. Dat levert concrete en tastbare inzichten op, die leiden tot grote verbeteringen. Binnen de eigen organisatie, maar vooral ook in de samenwerking tussen bedrijven.
Inzicht in CO2 prestaties
BigMile Carbon Analytics is een volledig geautomatiseerde rekenmethodiek. Het bedrijf uploadt transportdata, krijgt direct inzicht in de netwerkgegevens en ziet tot op klantniveau hoeveel uitstoot het bedrijf genereert. BigMile Profit Finder koppelt en analyseert data uit verschillende Excelsheets. Zo ziet het bedrijf op klant-, rit- én zendingsniveau waar het goed presteert en waar minder. BigMile is een bewezen technologie, die inmiddels wordt gebruikt door PostNL, Cargill en Heineken.
Samenwerking met PostNL
Tijdens de Global Entrepreneurship Summit (GES), op 5 juni 2019 in Den Haag, vertelden Mariëlle van Spronsen (PostNL) en Leon Simons (BigMile) over hun gezamelijke aanpak om de CO2-uitstoot te verminderen. ‘De wereld staat voor een enorme uitdaging’, begint Mariëlle haar verhaal. ‘PostNL wil echt zijn verantwoordelijkheid nemen en de doelstellingen uit het Parijs Klimaatakkoord waarmaken. Er zijn dan ook nieuwe doelen gezet, in het verlengde hiervan. We werken samen met leveranciers om schoner transport te realiseren, zoeken nieuwe verpakkingsoplossingen... Maar halen we op deze manier onze doelen? Dat weet je alleen zeker als je de resultaten meet. BigMile is hierbij een uitstekende partner.’
Leon Spronsen: ‘BigMile is een platform dat alle logistieke innovatie samenbrengt. Bij PostNL leidt dat tot geweldige resultaten en ook voor andere bedrijfstakken wereldwijd is dit goede oplossing. Je footprint monitoren, weten waar je kunt verbeteren, zien wat werkt en weten hoe je directe impact realiseert. Bij PostNL meten we die voortgang. Producenten, transporteurs, logistiek dienstverleners, retailers: ze hebben allemaal te maken met logistieke vernieuwingen. Nieuwe vormen van transport, nieuwe vormen van samenwerking. Bij BigMile wordt de impact hiervan gemeten. Dat zorgt voor een minimale footprint en maximale winst.’
De uitkomsten voldoen aan wet-regelgeving (meten, monitoren en plan van aanpak) en gezien de ontwikkelingen en standpunten uit het Klimaatakkoord krijgen alle marktpartijen met dergelijke voorwaarden te maken. Inmiddels heeft BigMile al meer dan tachtig gebruikers
Voor meer informatie over BigMile, klik hier.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO