Auping wint Nederlandse Logistiek Prijs

Koninklijke Auping bv heeft de Nederlandse Logistiek Prijs 2016 gewonnen. Met deze prijs beloont de vereniging Logistiek management (vLm) uitzonderlijke prestaties in het vakgebied. Auping ontvangt de prijs voor het project Horizon, waarin Auping de productie en logistiek organiseerde volgens een volledig nieuw ontwerp.

Fundamentele verbeteringen in proces, product en cultuur leidden tot een high tech, innovatieve en duurzame supply chain. Volgens de jury heeft Auping zichzelf opnieuw uitgevonden en zijn de resultaten van het project indrukwekkend.

Harry Gruben, directeur Operations bij Auping, nam de prijs donderdagavond in ontvangst tijdens het Gala van de Logistiek in Rotterdam: "Ik ben bijzonder trots op deze prijs. De afgelopen jaren hebben wij flinke investeringen gedaan in het ontwerpen en realiseren van een nieuwe productielocatie, robotisering, nieuwe logistieke concepten en duurzaamheid. We produceren nu op basis van klantorder en veel flexibeler, sneller en efficiënter. Hiermee hebben we onze levertijd kunnen terugbrengen van tien naar minder dan drie weken. Tevens hebben we verspilling geëlimineerd: 120.000 kilometer per jaar minder transport in Deventer alleen, geen verspilling van diesel en geen uitstoot van fijnstof. We hebben hier met alle medewerkers keihard aan gewerkt en ik ben dan ook enorm dankbaar dat de vLm onze inspanningen erkent met zo'n mooie prijs."

Grote innovatieslagen
Juryvoorzitter Jos van Hillegersberg over de keuze voor Auping: "Met Horizon heeft Auping zichzelf opnieuw uitgevonden. Bij het project was integraal aandacht voor de klant, medewerkers, technologie, business case en duurzaamheid van de hele supply chain. Het project toont aan dat ook bedrijven met een lange historie succesvolle, grote innovatieslagen kunnen maken die gedragen worden door het personeel. De hoge kwaliteit arbeidsintensieve producten die tegemoet komen aan de wens van de klant, de slimme inrichting van productie en logistiek - met de juiste mix van robotisering en ICT - in combinatie met de brede duurzaamheidsvisie, maken het project tot een voorbeeld voor veel bedrijven."

Over de prijs
De vLm stimuleert met de prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt, de innovatie en professionalisering van de logistiek in Nederland. De winnaar krijgt de prijs voor een duidelijk innovatief project dat aantoonbaar succesvol is uitgevoerd. De gelauwerde onderneming moet een inspiratiebron zijn en een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven vervullen. Eerdere winnaars waren onder meer Wehkamp, Ortec, Docdata, Heineken, ID&T en Nike. In 2016 is de prijs voor de 32e keer uitgereikt.

Over Koninklijke Auping bv
Een gezond en energiek leven begint met een goede nachtrust. Het uitgangspunt van Koninklijke Auping bv is dat goed slapen altijd nog beter kan. Daarom werkt Auping al meer dan 125 jaar - elke dag weer - met passie en nieuwsgierigheid aan het ultieme slaapcomfort van morgen. Hoge kwaliteit, comfort, design en duurzaamheid staan daarbij centraal.

In 1888 voltrok zich een revolutie in de beddenwereld. Johannes Auping bedacht de spiraalbodem. Wat had hij voor ogen? Een bed dat het slapen gezonder en comfortabeler zou maken. Daarna volgden matrassen en boxsprings. Auping is een A-merk-, productie- en retailbedrijf dat is uitgegroeid tot dé beddenspecialist en marktleider in de Benelux, met meerdere verkoopvestigingen in Europa en een distributie over een groot deel van de wereld. Auping staat voor premium kwaliteit en duurzaamheid. Daarom wordt bewust gekozen voor productie in Deventer, waar iedere klantorder binnen drie weken op maat en met vakmanschap en toewijding wordt geproduceerd.

Auping streeft naar gezonde groei en heeft een groen DNA. Het bedrijf investeert dan ook fundamenteel in duurzaamheid en heeft daarbij de ongekende ambitie om in 2020 alle bedrijfsprocessen, producten en diensten circulair en volgens de Cradle to Cradle (C2C) filosofie te hebben ingericht.

Foto: Auping

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO