De keuze is eindeloos bij retailers, zeker als ze ook via een webwinkel hun artikelen aanbieden. Je kunt vandaag op elke plek elk gewenst product kopen of laten leveren. Die assortimentspreiding is niet zonder risico’s. De voorraden kunnen gierend uit de klauwen lopen.
Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Twinklemagazine:
Mijn favoriete scheerschuim Bartex ligt gelukkig weer bij de drogist, naast 22 andere scheerschuimproducten. Die liggen weer naast 34 verschillende mondwaters en 144 soorten tandpasta. Het kan niet op. De kleine doe-het-zelf winkel op de Amsterdamse Wallen levert nu ook potgrond en is afhaalpunt voor online bestellingen. Wat je terug brengt, neemt hij gewoon weer op in de winkelvoorraad. De vele nano-stores op NS-stations bieden alles, echt alles. De grenzen tussen branches vervagen.
Kost niets?
Wat zou het toevoegen van een product aan het assortiment eigenlijk kosten? De productdatabase wordt door de leveranciers onderhouden. Waarom zou je als online retailer dan nog kiezen? Neem alles maar op.
Maar, dat is natuurlijk onzin. Je hebt allereerst de inkoop, de factuur ligt ook op de mat, je moet het product transporteren, opslaan en er een plekje voor vinden in het magazijn. De planners moeten er aandacht aan geven. Natuurlijk kost het opvoeren van een product geld. Wat is de terugverdientijd van die investering?
Beslissingen
Met elk nieuw product op elke nieuwe voorraadlocatie wordt het voorraadprobleem complexer. Voor elk product moet je nadenken over op welke voorraadlocaties in het netwerk je het product gaat neerleggen, de bestelfrequentie, de min en max, de voorraadbeschikbaarheid en niet in de laatste plaats de meest efficiënte manier van bevoorraden. De keuze daarin is ook reuze.
ADI
De assortimentsspreiding neemt toe bij omnichannel retailers, wel uitgedrukt in de Assortment Dispersion Index (ADI). Dat kengetal is het assortiment (SKU’s) vermenigvuldigd met het aantal voorraadlocaties in de keten. Met elke toevoeging van producten of verkooplocaties neemt de omzet, en daarmee het aantal transacties per verkooppunt, af. Het beheersen van de voorraad in de keten wordt dan steeds gecompliceerder voor die paar planners die het allemaal moeten doen. De wet van de grote getallen gaat steeds minder op.
Meer keuze, een groter assortiment, met een hogere ADI. Het klinkt mooi. Maar, het vraagt om de allerbeste, en winstgevende, beslissingen van de tactische en operationele planners op basis van kwalitatief de beste data over de actuele vraag van consumenten. Wie is er klaar voor?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO