Amsterdamse verhuizer Deudekom kiest voor elektrisch

Directeur Jan van Deudekom van het gelijknamige Amsterdamse verhuis- en transportbedrijf nam dinsdagmiddag officieel de stekker in ontvangst van de eerste volledig elektrisch aangedreven verhuistruck in Amsterdam. Het was zoals Erik Regterschot, projectmanager duurzame mobiliteit van de stad Amsterdam het noemde, ‘een memorabel moment en een flinke stap voorwaarts op de weg naar slimme en schone mobiliteit in de binnenstad.”

Zero emissie

Deudekom koos voor de versterking van zijn vloot heel bewust voor een zero emissievoertuig. “Wij willen daarmee aansluiting houden op de snel veranderende markt. We zien dat gemeenten een steeds sterker stempel drukken op waarmee je een binnenstad in mag en waarmee niet”, aldus directeur Jan van Deudekom. “Ik wil die ontwikkeling voorblijven. Ik zie daar nieuwe kansen. Maar die moeten we wel waarmaken. Eén van onze speerpunten daarbij is de wens om op ons bedrijfsterrein het eerste zero emissie distributiecentrum te vestigen. Onze nieuwe e-truck past perfect in dat plaatje: Practice what you preach!”

Distributiecentrum

Volgens Van Deudekom is zijn bedrijf op hard weg naar een robuust opgezet zero-emissie distributiecentrum aan de rand van de Amsterdamse milieuzone. Met ruime openingstijden, cross docking, opslag- en warehousefaciliteiten en oplaadmogelijkheden voor trucks. “Daarmee zijn we de eerste. Wij werken nu al nauw samen met Cargohopper die elektrisch aangedreven dagelijks tonnen goederen de stad inbrengt. Onze e-truck gaat die samenwerking verder versterken. Ik zie daar grote potentie, temeer daar wij ook gaan fungeren als Logistiek Ontkoppelpunt voor de regio.”

Toch zet Van Deudekom zijn e-truck het liefste in voor zero emissieverhuizingen in de binnenstad. “Wij geloven rotsvast in de mogelijkheden die wij transporteurs bieden. Maar ‘van huis uit’, blijven wij toch allereerst gewoon héél goede verhuizers. De auto heeft een actieradius van 200 kilometer. Wij kunnen dus grote delen van Nederland bereiken. Maar de grootste meerwaarde van dit voertuig ligt eerder in kwetsbare binnensteden dan op de snelweg. Daarom ligt onze de focus op Amsterdam. Zowel voor verhuizingen als voor het transport. Dat vind je terug op de zijkanten van de truck.”

Amsterdam: slimmer en schoner

Regterschot stelde in zijn speech dat de Gemeente Amsterdam trots is op bedrijven als Deudekom die duidelijk kiezen voor slim en schoon vervoer door de stad. “Ik zie steeds meer dat Amsterdamse bedrijven bewust kiezen voor schone vervoersmiddelen en zo actief bijdragen een betere luchtkwaliteit in onze binnenstad. En dat is ook hard nodig met het oog op de Europese eisen die begin volgend jaar al van kracht worden. Ik hoop dan ook dat de zero emissie vrachtwagen van Deudekom ook andere transporteurs aanzet tot het volgen van dit voorbeeld. ”

Techniek

De elektrische vrachtwagen van Deudekom is een 16 tons Hytruck C16e. De auto, op basis van een DAF 55LF chassis beschikt over een Lion-Polymeer accupakket van 160kW en twee 22 KW opladers. Dat maakt hem flink duurder dan een regulier dieselvoertuig. Amsterdam subsidieerde een deel van de meerkosten. “Dat doen we niet alleen voor Deudekom”, aldus Regterschot. “Alle zakelijke rijders kunnen gebruik maken van de subsidiemogelijkheden van Amsterdam. In sommige gevallen zelfs ook als ze daar niet hun basis hebben. Onze subsidies zijn beschikbaar voor Euro 6 én volledig elektrisch aangedreven bestelwagens, taxi’s, vrachtwagens en zakelijke personenauto's. Daarbij kan het voordeel oplopen tot wel € 40.000 bij een vrachtauto.”

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO