Amsterdam wordt steeds drukker. De uitdaging is de schaarste aan ruimte. Het is een uitdaging voor vervoerders en vrachtwagens om de stad op tijd te bevoorraden en ter plaatse te laden en te lossen. Dit kost geld voor winkeliers en leveranciers en zorgt voor onnodige voertuigkilometers in een steeds drukkere stad.
Prijsvraag
Daarom schrijft de gemeente Amsterdam in samenwerking met Topsector Logistiek, Stichting Connekt en Amsterdam Smart City een wedstrijd uit, zodat gevestigde marktpartijen en startups worden uitgedaagd fundamenteel nieuwe oplossingen te bedenken om dit logistieke probleem in de stad creatief en effectief op te lossen. Amsterdam roept alle bedrijven – groot en klein – op deel te nemen aan deze challenge.
De Smart City Challenge Stadslogistiek
De bedoeling is dat marktpartijen nieuwe – creatieve en effectieve - oplossingen bedenken voor het logistieke probleem dat vrachtwagens en vervoerders steeds lastiger de stad kunnen bereiken. Veel wordt verwacht van het combineren van bestaande toepassingen en nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld sensoren met internettechnologie. Hierdoor kunnen nieuwe oplossingen ontstaan die problemen van dienstverleners en overlast voor bewoners voorkomen.
Alle mogelijke oplossingen zijn potentieel interessant: van zeer eenvoudig tot meer complex. Omdat leveranciers voor de toepassing van technologieën vaak afhankelijk zijn van (vergunningen van) gemeenten garandeert de gemeente Amsterdam volledige medewerking.
De challenge is een Europese aanbesteding in de vorm van een prijsvraag, met voor de winnaar als prijs een opdracht om het voorstel in praktijk te brengen. Er wordt een opdracht van maximaal €50.000 verstrekt per opdracht. De twee winnende concepten voeren een pilot uit in Amsterdam, ondersteund door de gemeente. De Challenge is een van de maatregelen uit de Amsterdamse Uitvoeringsagenda Logistiek.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO