Albert Heijn versnelt de versketen met Shared Fresh Center

Albert Heijn en logistiek dienstverlener Norbert Dentressangle hebben een memorandum of understanding voor een nieuw, gezamenlijk verscentrum getekend. Het gaat om een contract voor het realiseren van een groot Shared Fresh Center (SFC), dat meer dan 900 Albert Heijn winkels van verse producten gaat voorzien.
Norbert Dentressangle wordt verantwoordelijk voor dit nieuwe verscentrum van leveranciers en Albert Heijn. Het verscentrum zorgt ervoor dat een groot aantal versproducten straks sneller en efficiënter in de schappen komt. Het verscentrum wordt centraal in het land gevestigd in Nieuwegein, en wordt naar verwachting vanaf het tweede kwartaal 2015 operationeel.

Versketens in de retail

Vorig jaar maakte Albert Heijn bekend de logistieke keten van een groot aantal versproducten te willen versnellen, zoals deli, kaas, salades, vlees, vis, maaltijdgemak, verse sappen en gebak. De afgelopen jaren is het aantal Albert Heijn-winkels, en daarmee het aantal (vers)producten, gegroeid. De huidige logistieke versketen is aan vernieuwing toe om ook in de toekomst ruimte te bieden aan groei. Vorig jaar besloot Albert Heijn daarom te gaan werken met zogenaamde Shared Fresh Centers (SFC).

Het idee achter het SFC is dat leveranciers hun producten direct na productie naar het SFC brengen. Dit biedt als voordeel dat minder voorraad nodig is, dat het aantal transportbewegingen gereduceerd wordt en dat versproducten sneller in de winkels liggen. Daarnaast ontvangen winkels straks alle producten uit dezelfde categorieën bij elkaar waardoor medewerkers makkelijker de schappen kunnen vullen. Snellopende versproducten zoals groenten en fruit worden niet via het SFC gedistribueerd naar winkels omdat de keten voor deze producten al geoptimaliseerd is.

Van LVC naar SFC

De nieuwe Shared Fresh Centers vervangen op termijn de huidige Landelijke Vers Centra (LVC) in Nieuwegein en Utrecht. Voor vaste medewerkers van deze LVC’s bestaat een baangarantie en is met de vakbonden een sociaal kader afgesproken.

Sander van der Laan, CEO Albert Heijn: “Wij zijn blij dat wij er met deze ervaren logistiek dienstverlener voor kunnen zorgen dat klanten nog versere en langer houdbare producten aantreffen in onze huidige, en toekomstige winkels”.

Herve Montjotin, CEO Norbert Dentressangle: "We zijn verheugd dat Albert Heijn ons heeft gekozen als hun nieuwe logistieke partner voor de SFC in Nieuwegein en vertrouwen heeft in onze expertise, zowel in de retail industrie als in temperatuur gecontroleerde logistiek. Deze overeenkomst is in lijn met onze ambitie om een toonaangevende supply chain management partner te worden die in staat is om klanten te begeleiden in hun strategische ontwikkeling".

Norbert Dentressangle is specialist op het gebied van logistieke dienstverlening en voor Albert Heijn een bekende partij: de warehouses voor diepvries- en non-foodproducten worden al sinds enige tijd door Norbert Dentressangle beheerd. Norbert Dentressangle beschouwt retail-logistiek als zijn core business en heeft meer dan 80 gekoelde distributiecentra in Europa.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO