Leveranciers die zich inspannen om sneller en efficiënter te lossen bij de distributiecentra van Albert Heijn, kwalificeren zich voor de ‘fast lane’. Zij lossen hun vracht veel sneller. Toch loopt nog niet alles zoals het zou kunnen, vindt Tony Vendrig, Senior Vice President Supply Chain Supervision bij Albert Heijn, het moet beter.
Als ‘fast lane’-leverancier bij Albert Heijn wordt de hele lading in een keer ingeboekt, zodat niet elke individuele pallet hoeft te worden gescand. Controle gebeurt steekproefsgewijs, want deze leveranciers en Albert Heijn begrijpen elkaar. En dat schept vertrouwen.
Een leverancier die zich ‘fast lane’ bij Albert Heijn mag noemen, voldoet aan twee eisen: ten eerste maak je gebruik van het door GS1 gestandaardiseerde SSCC palletlabel en het verzendbericht. Ten tweede zorg je ervoor dat je correct en betrouwbaar levert. “Leveringsbetrouwbaarheid is zeer belangrijk voor een snel en efficiënt ontvangstproces”, zegt Vendrig. “Je kunt wel een palletlabel gebruiken, maar plak die dan ook op een plaats waar het label zichtbaar is. En zorg ervoor dat dan ook inderdaad de juiste lading op de pallet staat.”
Tony Vendrig: "Wat moeten leveranciers concreet verbeteren? Vier zaken zijn van belang: ten eerste moet het elektronisch verzendbericht foutloos zijn; ten tweede moet dit tijdig worden verzonden, voordat de vrachtwagen bij ons aankomt; ten derde moeten de palletlabels correct op een leesbare plaats worden aangebracht en ten vierde moet datgene wat er in het verzendbericht en palletlabel staat ook overeenkomen met de fysieke lading op de pallet. Als dat allemaal klopt, dan kunnen we samen fast lanen. Alle partijen winnen daarbij.”
Lees mee over het 'speed docking' project van Albert Heijn op de website van GS1.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO