Bijna al het afval van onder meer het Tropenmuseum, het Joods Historisch Museum, Scheepvaartmuseum, Carré, de Hortus en Nemo in Amsterdam wordt voortaan over water afgevoerd. De afvoer van vuilnis met een boot van Mokum Mariteam is voor de musea en theaters nog maar de eerste stap. Over vijf jaar willen de negentien culturele instellingen, met verder onder meer Artis, de Hermitage, het Rembrandthuis en De Nationale Opera, de hoeveelheid afval ver terugdringen.
Folia bericht over de totstandkoming van dit project: "Het project van HvA-onderzoeksprogramma Urban Technology loopt al anderhalf jaar en Simon de Rijke, onderzoeker en docent, is blij met het resultaat. ‘Ik kwam per toeval in contact met de culturele instellingen van de Plantagebuurt. Zij hadden hun marketing en energie al gezamenlijk geregeld en wilden nu samenwerken voor een duurzamere afvalverwerking.’ Zo ging De Rijke met zijn onderzoeksgroep en HvA-studenten aan de slag voor het collectief van negentien instellingen.
Afvalinzamelaars
Ze brachten de bestaande situatie van de afvalstromen en -problemen in kaart en bedachten hoe ze het beste tot het doel konden komen: minder vuilniswagens en een betere afvalscheiding. ‘Huishoudelijk afval wordt door de gemeente geregeld, maar bedrijfsafval regelen de bedrijven zelf. Dat zorgt voor een wildgroei aan vrachtwagens, omdat elk bedrijf zijn afval door een andere inzamelaar laat ophalen. Het zou dus veel handiger zijn dit gezamenlijk te regelen.’ Dus gingen de HvA-onderzoekers en -studenten langs bij de afvalinzamelaars om te praten over een oplossing hadden voor dit probleem.
Uiteindelijk kwam Icova als winnaar uit de bus. Volgens De Rijke door hun elektrische, energiezuinige boot en door hun duidelijke visie op zero waste-beleid. Dat betekent niet dat ze helemaal geen afval meer produceren, maar een stuk minder, en dat wordt beter gescheiden en hergebruikt.
Samen komen de culturele instellingen nu aan 740 ton afval per jaar. De komende jaren wordt eerst heel precies de samenstelling van het vuil in kaart gebracht. Ook gaan de musea en theaters ieder voor zich hun afval grondig scheiden. Daarna komt afvalverwerker Icova rond de Plantagebuurt met een 'Zero Waste Lab'. Van daaruit krijgt zoveel mogelijk afval een tweede leven binnen het gebied.
Icova
‘Na de selectie ging Icova met iedere instelling om tafel om een plan op te stellen. Het idee van de afvalboot sloeg aan. Alle instellingen zijn in de buurt van het water. Bovendien hoeft de boot niet voor de deur te kunnen stoppen. De laatste meters kunnen worden afgelegd met een klein elektrisch voertuig.’ Sinds gisteren varen de eerste boten. De komende maanden worden alle instellingen gefaseerd aangesloten. ‘Hierdoor rijden er een stuk minder vuilniswagens. Dit beperkt de geluidsoverlast, de uitstoot van schadelijke stoffen en vergroot de veiligheid.’
Gescheiden afvalstromen
Niet alleen de afvalboot is onderdeel van het nieuwe duurzaamheidsplan, ook een betere afvalscheiding hoort erbij. ‘Het logistieke proces wordt zo ingericht dat verschillende afvalstromen gescheiden blijven. Bovendien kan één boot verschillende afvalsoorten ophalen. Terwijl er voor groen-, glas-, papier- en restafval aparte vuilniswagens moeten rijden.’
De Rijke gaat de lessen uit dit traject nu omzetten in een stappenplan. ‘Dat kunnen andere collectieven dan gebruiken als blauwdruk. Want er is veel animo, ook uit horeca- en winkelgebieden.’ Daar is ook veel last van vuilniswagens en van afval dat op verkeerde momenten of te lang op straat staat. ‘Hopelijk gaan er dus op meer plekken in de stad afvalboten varen en worden meer bedrijven zich bewust van de milieuvoordelen van afvalscheiding.’
Bron: Folia
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO