Kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal vanwege de coronacrisis minder streng toezien op concurrentieverhoudingen in Nederland. 'Dit zijn bijzondere omstandigheden die vragen om bijzondere oplossingen. Dit is geen normale tijd', zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep.
Bij de ACM hebben de afgelopen dagen al verschillende bedrijven en branches zich gemeld met vragen over hoe ze om moeten gaan met de mededingingsregels. Directeur Martijn Snoep zegt tegen FD: 'Supermarkten willen bijvoorbeeld weten of ze elkaar op de hoogte mogen houden. Dat soort vragen komt op ons af.'
Supermarkten mogen met deze 'crisisaanpak' elkaar informeren over hoeveel voorraden ze beschikken. Logistiek dienstverleners mogen samenwerken in de distributie van levensmiddelen. Branches mogen met elkaar afspraken maken over een soepele omgang met debiteuren. Groothandels in geneesmiddelen mogen elkaar op de hoogte stellen over de hoeveelheden die ze verkopen.
De vraaguitval door het coronavirus kan bedrijven direct in de problemen brengen. Samengaan met de concurrent biedt dan mogelijk een oplossing om een faillissement af te wenden. Terwijl een overname of fusie in de regel een tijdrovende mededingingsprocedure kent, geldt nu een mogelijkheid tot coulance. De ACM medewerkers werken op dit moment grotendeels vanuit huis, maar de ACM is op volle oorlogssterkte en kan in voorkomende gevallen snel beslissen. De wetgeving maakt het mogelijk om met een beroep op het algemeen belang afwegingen te maken die de ACM in normale omstandigheden niet zo snel zou maken.
Bron: FD
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO