Aanbesteding Amstelveenlijn op basis van slimme aanpak bouw

VITAL wordt de hoofdaannemer voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Deze aannemerscombinatie realiseert tussen 2017 en 2020 de ombouw van sneltramlijn 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk.

Vital presenteerde in zijn aanbieding een breed palet aan projectspecifieke en slimme oplossingen voor bouwwerkzaamheden. Zo zal, door de werkwijze, pas begin 2019 gestart hoeven te worden met de grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan in Amstelveen. Hierdoor blijft sneltram 51 tot maart 2019 rijden tot Westwijk in Amstelveen. In eerdere plannen zou deze vanaf zomer 2018 tot Ouderkerkerlaan gaan rijden. VITAL weet ook de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw in stand te houden. Dit is mogelijk door het kruispunt Sportlaan volledig verdiept aan te leggen in plaats van half-verdiept. Een oplossing waarmee ook tegemoet gekomen wordt aan een sterke wens van de omgeving.
Het wegverkeer heeft eveneens baat bij de plannen, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de belangrijke verbindingsroute Beneluxbaan behouden kunnen blijven tijdens de bouw.
Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met deze en nog meer maatregelen beperkt VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer zoveel mogelijk.

VITAL is een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS.

Bron: Amstelveenlijn

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO