Op 6 november organiseert GS1 het event ‘Get on Board’. Tijdens het event ontmoeten vertegenwoordigers van de sectoren levensmiddelen en drogisterij, doe het zelf, gezondheidszorg en bouw en installatie elkaar om te praten over ketensamenwerking en datastandaardisatie.
Bouwlogistiek
Sectormanager bouw en installatie, Kyra Blankenstein van GS1, kijkt vooruit: waarom moet de bouwsector juist nu in actie komen en welke voordelen vallen er door betere samenwerking te behalen? Als sectormanager van GS1 formuleerde je een van de doelstellingen voor de bouw en installatie als: ‘Op naar een nieuw en efficiënt businessmodel in de bouw.’ Waarom is dat nodig?
Kyra: “Aan mensen die werkzaam zijn in de bouw vertel ik natuurlijk niets nieuws. Maar de sector staat onder grote druk. In het eerste kwartaal van dit jaar is de bouwsector wederom gekrompen, een herstel van de sector wordt pas eind 2014 (of in 2015) verwacht. De cijfers zijn somber. Tegelijk blijft een deel van de sector in het verleden hangen. Daarom moet er een nieuwe manier van werken worden ontwikkeld. Met andere oplossingen.”
Wat zijn de oplossingen?
“De oplossing bestaat niet. Maar de sector laat op dit moment wel een aantal grote kansen liggen. Belangrijkste is dat de bouw al jaren zucht onder enorme faalkosten. Dit zijn vermijdbare kosten die veroorzaakt worden doordat de onderlinge communicatie tussen partners in de bouwkolom spaak loopt. Het gevolg is dat bouwmaterialen bijvoorbeeld verkeerd, te laat of niet op de bouwplaats arriveren. De kosten die hiermee gemoeid zijn, zijn enorm en bedragen jaarlijks naar schatting meer dan vijf miljard euro.”
“De bouw zou een voorbeeld kunnen nemen aan de retail waar ketensamenwerking op basis van uniforme datacommunicatie al jaren gemeengoed is. Daar zetten we ons als GS1 samen met ETIM en S@les in de Bouw dan ook volop voor in. De omgeving waarin de Nederlandse bouw- en installatiesector opereert is zo sterk veranderd dat meeveranderen de enige optie is. Alleen dan kan er op kosten worden bespaard. Daar zullen we tijdens Get on Board extra aandacht aan besteden.”
Wat zijn de voordelen?
“Die zijn tweeledig. Aan de ene kant zorgt centraal artikelenbeheer voor een basis waarop informatie-uitwisseling en dus ketensamenwerking kan worden gebouwd. Aan de andere kant draagt dat bij aan meer efficiency in de keten met een betere service aan de klant, zowel binnen de keten als aan de eindgebruiker.”
“We gaan er een interactieve bijeenkomst van maken met een groep van zo’n vijftig geselecteerde genodigden. Aan de hand van prikkelende stellingen willen we vooral de dialoog en discussie tussen de deelnemers op gang brengen. Het is vooral belangrijk dat aan de oppervlakte komt dat iedereen met dezelfde problemen kampt en elkaar dus kan helpen bij het vinden van een oplossing.”
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO