2020: start nu met zero emissie stadslogistiek

In 2019 kwam het Klimaatakkoord. Hierin speelt elektrisch vervoer een grote rol, ook in stadslogistiek. Voor ondernemers die in de binnenstad komen is de uitdaging niet alleen om de stap te maken naar zero-emissie bestelwagens en vrachtwagens. De vraag is ook met zo min mogelijk voertuigen de stad in te gaan. Lopen, fietsen en openbaar vervoer krijgen voorrang.

In 2025 moeten 30 tot 40 gemeenten een binnenstedelijke zero emissie zone voor stadslogistiek hebben. Een mooi streven. De gemeente Amsterdam zet er inmiddels volop de schouders onder. Het aanbod van elektrische voertuigen komt op gang. Onder leiding van de bestelauto’s van Streetscooter en Nissan, de licht elektrische Goupil en de vele vrachtfietsen zit Amsterdam al op 5 procent elektrisch bestelverkeer.

Je moet als ondernemer wel heel erg dom zijn om een bestaande dieselbus zomaar om te zetten naar een elektrische. Er zijn zoveel alternatieven. Waarom heb je eigenlijk een voertuig nodig? De meeste bestelauto’s rijden rond in de bouw, service en installatiebranche. Dat kan ook anders, ontdekken bedrijven die er nog eens goed over nadenken. Met de kosten van dagelijks gebruiken van elektrische bestelauto’s hoef je als ondernemer echt niet te wachten tot 2025.

Elektrische vrachtwagens? Dat is een heel ander verhaal. Er rijden er nu 128 rond in Nederland met de nodige ‘lessons learned’. De Rabobank schreef dat transportbedrijven er niet aan moeten beginnen. De ING meldde dat we op z’n vroegst in 2028 een betaalbare oplossing hebben. Met de magere winstmarges in de transportsector en handel zie ik nog veel beren op de weg. Bovendien zijn vrachtwagens met een Euro-6 motor nu al zo schoon dat het effect op de luchtkwaliteit niet te meten is. De CO2 doelen kunnen we veel sneller bereiken met vollere vrachtwagens en de inzet van de binnenvaart. Elektrificeren van die paar stadskilometers zet geen zoden aan de dijk.

Toch ben ik optimistisch dat we 2025 gaan halen. Ik mocht deelnemen aan een workshop met World Economic Forum over de toekomst van stadslogistiek. Elektrisch rijden is nu al een ‘no brainer’ bij bestelauto’s en op termijn ook voor zware vrachtwagens. Ze zijn goedkoper om te maken en, op termijn, goedkoper in het dagelijks gebruik. Het is de techniek van de toekomst; beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar.
We hebben die zero emissie zones eigenlijk niet nodig, maar duwtje in de rug helpt. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt bij de bedrijven die het nu al doen ook een goed moment te zijn om de stadlogistiek anders en slimmer in te richten. Minder is beter dan schoner, toch?

We moeten er wel voor waken dat elektrische stadslogistiek niet het monopolie wordt van de kapitaalkrachtige bedrijven. Mijn oud-hoogleraar Jo van Nunen zei dan altijd: “als je rijk bent, dan kom je vanzelf in een beter milieu”. Tweederde van de bijna 1 miljoen bestelauto’s zijn van zelfstandigen en kleine ondernemer. Die rijden vaak in een oudere bestelauto’s. Echte roetmonsters. Hebben zij straks de financiële middelen om te investeren in een nieuw elektrisch voertuig? Krijgen zij straks het geld bij een bank of leasemaatschappij? We moeten met de overheid en de banken in gesprek over een betaalbare aanpak voor die ondernemers.

De transitie van diesel naar elektrisch gaat niet pijnloos. Het is bloed, zweet en tranen. Maar, doe je als ondernemer niks, dan kom je straks niet meer bij je klanten; dat is toch geen plezierig vooruitzicht?
Wacht dus niet af tot 2025. Zet in 2020 de eerste stappen.

Walther Ploos van Amstel.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO