Na een roerig jaar is het hoog tijd om vooruit te kijken: welke stappen moeten we zetten om sterker de toekomst in te gaan? Het jaarlijks (dit jaar online) ITT-event op donderdag 3 juni biedt nieuwe inzichten en inspiratie. Het sleutelwoord is digitalisering. Digitalisering verschaft de data die dringend nodig is om elke dag opnieuw de juiste keuzes te maken; voor jezelf en voor je klanten, maar ook voor de mensen in het bedrijf en de maatschappij.
Volatiliteit
Wie de cijfers van het CBS ziet, denkt al snel dat de impact van de pandemie op de transportsector beperkt is. Afgezien van een kleine knik in het voorjaar lag het aantal voertuigbewegingen in 2020 op hetzelfde niveau of zelfs nog iets hoger dan in 2019.
Financial Times bericht: 'The Dow Jones Transportation Average, the world’s oldest benchmark that tracks some of America’s biggest transport and logistics companies, is outperforming major indices this year, underlining the strength of the US economic rebound'. Ook de Europese transportaandelen doen het prima op de beurzen.
Maar wat deze trendlijn niet laat zien, zijn de grote verschillen per sector. Wie actief is in de foodretail of doe-het-zelf-sector, heeft een geweldig jaar achter de rug. Maar wie actief is in de horeca of fashion, heeft een beroerd jaar gehad. Vrijwel elke sector is geraakt en daardoor structureel veranderd.”
Strategische keuzes maken
Wie sterker vooruit wil, zal daarom strategische keuzes moeten maken. Niet door achteruit, maar vooruit te kijken. De meeste transportbedrijven zijn gericht op één of meerdere sectoren. De vraag is hoe die sectoren zich de komende vijf jaar ontwikkelen. Neem bijvoorbeeld de bouwsector. Die heeft het afgelopen jaar gewoon doorgedraaid. Maar ondertussen hebben gemeenten een achterstand in de afhandeling van bouwvergunningen opgelopen en minder budget overgehouden voor nieuwe bouwprojecten. Dat heeft een grote impact op de transportvolumes in de bouw. Hoe moet je daar als transporteur van bouwmaterialen op inspelen?
Intern het huis op orde maken
Wie sterker vooruit wil, zal bovendien eerst intern orde op zaken moeten stellen. Chris Boogaard, country manager van Trimble, ziet veel transportbedrijven worstelen met onleesbare urenbriefjes, complexe cao-regels en ingewikkelde loon- en onkostenberekeningen. Diezelfde bedrijven worstelen vaak ook met het handmatig uitlezen en analyseren van tachodata en uitzoeken van stapels papieren vrachtbrieven. “Wie dat nu nog niet heeft geautomatiseerd, maakt onnodig hoge kosten en laat dus geld liggen. Bovendien kost het veel tijd – tijd die bedrijven beter kunnen besteden aan de huidige en toekomstige vraagstukken.”
Voor meer informatie: klik hier.
Walther Ploos van Amstel.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro