Het was stiekem al fraai BBQ-weer de afgelopen weken. Een vroeg voorjaar betekent volle tuincentra, doe-het-zelfzaken en fietsenwinkels. Voor die sectoren kan het voorjaar en de zomer niet vroeg genoeg beginnen. Ik ben benieuwd of hun e-fulfilment er ook klaar voor is.
Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Twinklemagazine:
Tuinmeubelen, gas- en houtskoolbarbecues, tuinhaarden en kussens zijn ook bij de webwinkels niet aan te slepen. Hier verwacht iedereen dit jaar de groei. De websites van Wehkamp, Bol, Fonq en Praxis staan bomvol zomerse aanbiedingen. Het zijn producten met lastige maten, vaak zwaar, en veel losse onderdelen en met vooral weinig waarde per kubieke meter.
Topsport
De transportkosten in de keten van producent naar consument lopen dan al snel op tot 25% van de waarde van het product. En, dan wil de klant die producten ook nog eens op afspraak, liefst de volgende dag, in huis hebben en natuurlijk in een keer compleet. Vaak moet dat met twee mensen gebeuren. De levering van die producten naar de winkels is al een uitdaging. De levering van die producten naar consumenten is topsport.
Opschalen
In tegenstelling tot kleine pakjes is het logistieke proces van dergelijke bulkproducten haast niet op te schalen. Bij pakjes zet je de sorteerlijnen gewoon wat sneller en stop je wat meer pakjes in de bestelbusjes. Het is een ‘one size fits all’ model.
Bij bulkproducten groeit de ruimte die je nodig hebt in de sorteercentra en het transport proportioneel en soms zelf disproportioneel. De productiviteit in de sorteercentra daalt zelfs als het volume toeneemt. Veel warehouse- en transportmanagementsystemen ondersteunen dit niet.
Slapstick
Het resultaat van meer volume is grotere loopafstanden, meer zoeken, meer kwijt raken, meer schades en vooral meer personeel. Wat zou ik niet graag eens gaan kijken bij zo’n sorteercentrum, volgende week, met de drukke Paasdagen die eraan komen. Ik verwacht ‘slapstick’.
En, dan heb ik het nog niet eens over de afhalers bij Albert Heijn, Hema of Kiala en de retouren in de weken erna.
Oplossingen
De e-fulfilment van grote producten vraagt om slim uitgewerkte, hybride distributienetwerken. Een slimme mix van rechtstreekse leveringen vanaf producenten of groothandels en mee-ademende overslag- en voorraadcentra dicht bij de consument. Je hebt een voorjaars- en een najaarsmodel nodig.
Die flexibiliteit is ook nodig in de kop-staart planning van de e-fulfilment door de dienstverlenende ketenregisseurs.
Data-alignement is een basisvoorwaarde voor productiviteit, zodat de processen in de keten on time-in full-no error-no contact (OTIFNENC) plaats kunnen vinden. Wellicht dat RFID technologie hier voor een doorbraak kan zorgen. De barcode is echt niet meer geschikt.
Afstemming tussen de webwinkel, met zijn logistiek dienstverleners, en de producenten en groothandel is nodig. Wie denkt deze e-fulfilment even ‘copy paste’ vanuit zijn eigen voorraad te kunnen regelen loopt leeg op de kosten van handling, opslag en transport. Samen moet je de perfecte balans in de keten bedenken tussen beslissingen over lokale voorraden (bij de logistiek dienstverlener), transportbewegingen en handling van de producten. En, dat doe je niet meer als je inmiddels midden in het hoogseizoen zit…
Tenslotte., zet de klant aan het logistieke stuur. Dit werkt beter, vergt mindert tijd voor een planning en de klanttevredenheid schiet de lucht in. Klanten kunnen eenvoudig via internet aangeven wanneer de levering hen het beste uitkomt. De klantverzoeken komen direct binnen in de planning. De software zorgt er vervolgens voor dat er een optimale planning uitrolt.
Laat de zomer maar komen, toch?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO