Curiosity saved the cat - innovatie als ''state of mind''

Columns

Nieuwsgierigheid heeft in de Westerse wereld een negatieve connotatie. Het Engelse ‘curiosity killed the cat’ en het Nederlandse ‘Nieuwsgierig Aagje’ zijn hiervoor illustratief. Daar waar kleine kinderen veel vragen stellen (waarom …?) en meer ‘out of the box’ denken, leren we dat naarmate we ouder worden wel af.

Juist voor innovatie zijn nieuwsgierigheid en vragen stellen belangrijk: wij zijn er van overtuigd dat als je als volwassene vaker de waarom-vraag stelt vanuit kinderlijke nieuwsgierigheid of irritatie je vanzelf creatiever en innovatiever wordt. Wij stellen kortom dat creativiteit begint bij nieuwsgierigheid. In dit artikel gaan we in op nieuwsgierigheid als basis voor creatieve oplossingen en innovaties. Creativiteit is geen lichtflits...

Diederik Starreveld
Leuk artikel dat je leert geen genoegen te nemen met de 'vastgestelde' wereld om je heen, maar kritisch te kijken naar (mogelijke) behoeftes. Op deze manier ontstaan de innovaties vanzelf. Guido (en Serge) succes met jullie nieuwe producten. Groet, Diederik
Joitske Hulsebosch
Nieuwsgierigheid is prima en een belangrijk onderdeel van innovatie. Echter de hele dag losse ideeen te verzinnen is te makkelijk vind ik. Wat mij betreft zou het een combinatie moeten zijn van nieuwsgierigheid om beter willen begrijpen hoe de huidige situatie in elkaar steekt gekoppeld aan nieuwe oplossingsrichtingen. Innoveren is namelijk het toepassen van nieuwe ideeen, ik zie nog steeds genoeg mensen met ideeen (brainstormen is makkelijk genoeg), maar dit omzetten in de praktijk is moeilijker!
Guido Kerkhof
Allereerst hartelijk dank voor de eerste reacties. We zijn het helemaal eens met zowel de noodzaak van het kritisch kijken naar behoeftes als het feit dat het omzetten naar de praktijk cruciaal is. Onze definitie van innovatie is 'succesvolle exploitatie van nieuwe ideeën'. Een goed idee is wat ons betreft op zichzelf niets waard. De column is de start van een drieluik en wordt op korte termijn gevolgd door 2 artikelen. Het eerste artikel zal gaan over het 'Managen van innovatie naar succesvolle exploitatie' (vanuit innovatie motivatoren). Het tweede artikel zal gaan over 'Innovatie als bedrijfsmodel'. We gaan in beide artikelen nadrukkelijk in op het managen, realiseren en leren van innovatie aan de hand van concrete casuïstiek. Groeten, Serge van Dam & Guido Kerkhof
Guus de Haan
Interessant artikel.

Waarom is de praktijk vaak anders? Ik denk dat veel bedrijven merken dat ze ook genoeg kunnen verdienen zonder dat ze deze extra inspanning leveren. Hoe merkwaardig dit ook mag klinken, veel bedrijven zijn druk met hun dagelijkse beslommeringen en komen niet op het punt dat ze geloven dat nog klantgerichter gaan denken meer omzet en winst op kan leveren.

Daar komt inderdaad bij dat een idee bedenken nog wel wil, maar het omzetten naar een business case niet meevalt voor de meeste bedrijven. Ik heb een achtergrond in sales en ben me over de tijd steeds meer bezig gaan houden met de vraag hoe je als bedrijf concurrentievoordeel creëert. Dus welke activiteiten in je bedrijf voegen echt iets toe voor de klant zodat deze hier voor wil betalen. Als een bedrijf zich daar bewust van wordt ontstaan veel meer mogelijkheden om te groeien.

Met vriendelijke groet,

Guus de Haan
ComProces

Meer over Creativiteit