Wil je integriteit, zorgplicht en klantgericht handelen als kernwaarden? Word duidelijk over het gedrag dat je wilt zien en vraag om concrete acties. 'Beleid omlaag, acties omhoog!' Waarom gebeurt dat niet bij de banken? Hoe dan wel?
'Business as usual.'
De regelmatige ophef over de bedrijfscultuur bij ABN AMRO, ING en RABO benadrukt de stabiliteit van bank-culturen. Ondanks alle programma’s om de cultuur te veranderen blijft het ‘business as usual’. Telkens wordt geconstateerd dat de bank-cultuur tot stand komt door een ‘systeem van perverse prikkels’. Te weten targets, gekoppeld aan een stelsel van dwang- en lokmiddelen.
Hoe dan wel?
Waarom niet met anti-perverse prikkels een cultuuromslag bewerkstelligen!?
Met anti-perverse prikkels bedoel ik niet de methode van bankiers-eed, mooie pra...
Lastig natuurlijk als steeds meer het échte contact vervangen wordt door on-line communicatie, waarbij gevoel minder wordt omdat geen intonatie hoorbaar is en geen emoties fysiek ervaren worden.
Het moest integerder, ethischer en met moreel kompas. Het werd veel witwassen en ander bedenkelijk gedoe. Ondertussen lekker doorgaan met bonussen en hogere salarissen voor de top.
Hoe ingewikkeld kan zo’n traject als hier geschetst zijn? Zo’n programma heb ik nergens gesignaleerd. De reden is dat de top daar niet aan wil. Dan komt er allerlei rotzooi omhoog en worden sommige topmensen kwetsbaar. Niet aan beginnen dus!
<em>“En kijk eens wat we hier hebben: een klinkend cultuurveranderings programma van een bekende topfirma. Het kost wel wat maar wij hoeven ons niet druk te maken. Laat ze maar snel beginnen met de voorgestelde cultuurtralala en de kernwaarden hoelahoep.” </em>
De RvC zit erbij en kijkt ernaar.