Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Google geeft op de zoekterm CRM maar liefst 3,940,000 hits.
Op de zoekterm(en) "CRM and failure" 97,500.
De zoektem "what is CRM" levert 16,800 hits op.
Is dit artikel dan niet overbodig?
Maar wel is CRM dan wel en hoe ga ik er ga er geld aan verdienen?
En hoe kan ik voorkomen dat ik bij die 80% behoor?
Met vriendelijke groet
Leo Bakker
Als CRM eigenlijk marketing is (denk ik zelf ook), maar 80% van de implementatie mislukt, wat moet je dan doen?
En voor wie is het een kwestie van mentaliteit? Voor de marketeers? Moeten die zich bijvoorbeeld meer als volwaardige en gelijkwaardige partner in de organisatie opstellen?
Of is CRM/marketing te eenzijdig gericht op promotie en distributie op de markt en te weinig op communicatie binnen de eigen organisatie?
Is men (zoals in veel organisaties) over het algemeen teveel gericht op het snel willen behalen (zichtbaar maken) van resultaten en vergeet men in de haast om een implementatie- en communicatieplan te maken (en uit te voeren)? Of is daarvoor , na alle promotiecampagnes, geen budget meer over?
Groeten van Joke van Galen
Wat is CRM dan wel en hoe ga ik er geld aan verdienen? Een kant en klare definitie kan ik je vanuit mijn eigen optiek geven, maar dan ben ook ik de zoveelste met een nieuwe definitie. Het gaat er uiteindelijk om dat we op een andere manier moeten gaan denken. Jij hebt het over geld verdienen – en hoewel geen enkele organisatie zonder dit MIDDEL kan bestaan – kan en mag dit niet het uitgangspunt zijn. Het gaat er in eerste instantie om dat je je (potentiële) klanten van dienst bent, in hun (latente) behoeften voorziet. Het resultaat daarvan (!) is dat je er geld mee kunt verdienen. Als je dat als organisatie beseft, ben je op de goede weg en behoor je – als je uiteindelijk op basis hiervan besluit een ondersteunend systeem te implementeren – zeker tot de 20% van de bedrijven waar het wel goed gaat.
Groeten,
René
Het eerste wat je als bedrijf moet doen, is eerlijk en oprecht naar jezelf durven kijken. Stel jezelf de kritische vragen zoals we deze tijdens onze opleiding geleerd hebben, maar weer vergeten lijken te zijn: Wat wil ik nu eigenlijk?, Wie zijn mijn klanten?, Wat willen we voor wie betekenen? en andere soortgelijke vragen die reeds eerder in een zeer interessant artikel op deze site zijn verschenen. Hierbij dien je de mensen als uitgangspunt te nemen. Zij zijn dé kritieke factor in het hele proces. En of dat nu de marketeer is of de persoon die bij de receptie zit. De juiste mentaliteit zal iedereen in de organisatie zich eigen moeten maken. Als ik als marketeer naar buiten een prachtig verhaal communiceer en de binnendienst medewerker handelt er niet naar of is niet op de hoogte van het geweldige aanbod, dan heb je stront aan de knikker. Het lijken soms zulke open deuren, dat we ze zelfs vergeten in te trappen.
De afdeling marketing dient in dit proces een (aan)sturende rol te hebben c.q. op te eisen. Tenslotte, zijn het de marketeers die als ‘bruggenbouwers’ mogen worden gezien tussen enerzijds klanten en anderzijds de eigen organisatie. Laten we hierbij alsjeblieft wel het juiste doel voor ogen houden: “serve the customer”. Het resultaat daarvan en (zeker op de lange termijn) alleen daarvan is dat je als organisatie geld verdient.
Groeten,
René