De contactadvertentie of het communicatiedilemma

‘Man, 39, zoekt vriendin om lief en leed mee te delen. Ik ben sportief en houd van lekker eten met een goed glas wijn en een fijn gesprek. Ik heb eigenzinnige humor en maak graag lange wandelingen.'
Wat is er mis met deze advertentie? Hij communiceert datgene waarvan de adverteerder in kwestie denkt dat de dame van zijn dromen het wil lezen en laat daardoor nauwelijks zien wat voor persoon erachter schuilgaat. De trefwoorden waarmee dat gebeurt – sportief, humor, goed glas wijn, lange wandelingen – zijn bovendien zo generiek dat het vrijwel onmogelijk zal zijn om het juiste beeld bij de advertentie te krijgen. Als een lezeres reageert zal dat eerder vanuit nieuwsgierigheid zijn dan vanwege een overtuigend gevoel dat dit echt de ware is - de kans op een goede ‘match’ is aanzienlijk verklein...

Jos Steynebrugh
Theo,

Zéér creatieve invalshoek. Kan ik je in het kader van open innovatie verleiden om de 15 generieke trefwoorden te noemen, liefst met frequentie in de steekproef? Keep up the good work,

Jos Steynebrugh
Theo Kroese
Natuurlijk. Zie onderstaande de kenmerken en waarden die advocatenkantoren uit de onderzoekspopulatie communiceren. Overigens ook van toepassing op vele andere dienstverleners. Allemaal 'waar' tot op zekere hoogte, maar voor een deel aspecten waar we van uit mogen gaan (bijv.: juridische expertise), en dus noch onderscheidend, noch bijdragend aan een beleving die past bij het kantoor in kwestie.

• diversiteitbeleid
• goede balans werk-privé
• internationaal
• juridische expertise
• kennis van markt
• korte communicatielijnen
• platte organisatiestructuur
• loopbaanontwikkeling en opleidingsmogelijkheden
• nadruk op omvang (aantal advocaten, kantoren)
• nauwe onderlinge samenwerking
• onafhankelijk
• pragmatische oplossingen
• professionele en persoonlijke groei
• toonaangevend
• hoogwaardige diensten

Vriendelijke groet,

Theo Kroese
http://www.kroese-bb.com
Ruud Pieterse
Eigenlijk wijken de meeste organisaties niet veel af van de gemiddelde apenkolonie. Je past bij het concept of je wordt verstoten en werkt als eenling. Organisaties hebben vaak al een visie, missie of image. Jammer dat ze dat niet vaak naar buiten brengen. Het zou de produktbeleving verhogen, maar ook potentiele werknemers zouden kunnen zien of zij in de organisatie passen.
Ron van Gils
Beste Theo, ik vind het een prachtige en leuke manier van vertellen. Ik deel je blik op de wereld ;)

Bedankt voor je waardige blog.

Meer over Corporate communicatie