De opkomst (en ondergang?) van communicatietraining

Columns

Van open lijn tot online en van voordoen tot VR: communicatietraining is in dit decennium veel sneller veranderd dan in de tientallen jaren ervoor. Maar is het nog wel van belang als chatbots onze communicatie overnemen? We bekijken de opkomst, en eventuele ondergang, van communicatietraining.

Communicatieve vaardigheden, of soft skills, zijn in veel beroepen uitermate belangrijk. Ze bepalen in hoge mate factoren als klantbeleving, werksfeer, verkoopresultaten, medewerkerstevredenheid en verzuim. Simpel gesteld: als je niet handig communiceert gaat er veel mis. Dat zag men niet altijd zo. Door de tijd heen werden technische vaardigheden (‘ambacht’) en ‘kennis’ altijd als belangrijk én - voor wie dat voorrecht had - ook als ontwikkelbaar gezien. Communicatieve vaardigheden golden als minder...

Bert van Hijfte
Naast allerlei nieuwe vormen van trainingen blijft de interculturele "classroom" communicatietraining voor internationale bedrijven en bedrijven die met buitenlandse bedrijven samenwerken (global sourcing bijvoorbeeld of fusies) even relevant als voorheen. Hoewel e-learning zeker een bijdrage kan leveren en gebruikt kan voor oefening en dergelijke, is bijvoorbeeld een geslaagde en effectieve samenwerking met Aziaten afhankelijk van zoveel culturele nuances en bijzonderheden dat je niet zonder een "classroom" training kunt om de "trics of the trade" duidelijk te maken.
Chris Bos
Hoi Jan-Hendrik, interessant stuk en goed dat je het onderwerp bespreekt. Mijn ervaring als communicatietrainer is dat er momenteel in NL twee zaken onder druk staan. Tijd en aandacht. Als professionals optimaal moeten leveren, zonder dat er tijd en aandacht is voor ontspanning of reflectie, is het wachten op problemen. Misschien dat we er als maatschappij al te gemakkelijk van uit gaan dat kinderen en jongvolwassenen communicatie al doende wel meepikken. Een behoorlijke inschattingsfout, want in de basiscommunicatie gaat er al heel veel mis. Wie kan er bijvoorbeeld goed naar een ander luisteren? Is iemand in staat om de kern van een verhaal in één zin te vertellen? Dat zijn basisvaardigheden, waarvan we te snel aannemen dat iedreeen daarover beschikt. Als werkgevers vervolgens vooral focussen op targets en efficiëntie, dan ga je mijn inziens voorbij aan de behoefte van ieder mens om goed voor zichzelf en de ander (werkgever, klant, collega, burger, kind, hulpverlener, buren) te zorgen. Communicatie verloopt volgens het pricipe van: what you give is what you get. Stop je er weinig geld en energie in, dan krijg je ook gebrekkige communicatie. Stop je er tijd, mensen en geld in, dan krijg je communicatie-ontwikkeling. Uiteindelijk kunnen we niet anders dan elkaar ontmoeten, letterlijk. Elkaar verhalen vertellen, inspireren, verleiden de dialoog te voeren. Dan pas ontstaat er meer contact en begrip. Digitalisering is de logische volgende stap in de evolutie van communicatietraining. Prima, maar communicatietraining in de vorm van mensen die elkaar fysiek ontmoeten (= tijd en aandacht besteden aan hoe we met elkaar omgaan) zou je bijna een basisbehoefte kunnen noemen. De uiteindelijke vorm waarin training plaats vindt is natuurlijk niet de hoofdzaak, als mensen maar de gelegenheid krijgen om dit fysiek samen met andere mensen te doen.

Meer over Interne communicatie en samenwerking