Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Zorgvuldige communicatie in een ontwikkelingsproces, wat elk project toch is, kent naar mijn ervaring wel de volgende bijzonderheid: ontwikkeling is een individueel proces: je kunt nog zo zorgvuldig én volledig communiceren, het individu neemt in veel gevallen de communicatie pas tot zich op het moment dat het hem/haar raakt.
1. Ken je opdrachtgever.
2. Ken je doelgroep
3. Ken je het onderwerp
4. Zorg voor een onafhankelijke informatiebron
Want bij Klimaatbeleid, wat zo'n ontzettend belangrijk onderwerp is, gaat het veel te maak mis in de voorbereiding van de aanpak en de communicatie tijdens de aanpak. Dat zien we bij alle praktijkvoorbeelden rond biomassacentrales, mestvergisters, groene wijken, CO2-opslag, zonnedaken en windturbines. Allemaal goede initiatieven, maar ze leiden tot onverwachte, ongewilde voor tegenwerking.
Leerpunten:
- bevolking heeft twijfels over het onderwerp: hoe erg is het. Beleid in onzekerheid.
- kosten: gaat klimaatbeleid te koste van andere dingen die bevolking wil? Is het de goedkoopste>? Welke optie levert geld op? Wat is de rol van energiebedrijven> Wat gebeurt er als energiebedrijf emissies over houdt?
- overheid: welke emissies vallen eigenlijk onder een gemeente>? Er is vaak dubbeltelling>Erkent Nederland de reducties die de bevolking maakt?
Advies:
ga de voorvragen aan en verzin er een (voorlopig) antwoord op? Houdt onzekerheden vast. Zorg voor kennis-resource, Een ion afhankelijke vraagbaak voor de bevolking.
Sukses en veel plezier!
Jan Paul Lottering
Eigenaar van MindWorkshops
Misschien nog een kleine aanvulling: het lijkt mij zinvol om deze methodiek niet alleen aan het begin van een project toe te passen, maar zeker ook tijdens het verloop. De wereld verandert nu eenmaal razendsnel en met wat je vandaag bedenkt, kun je morgen de plank misslaan. Regelmatig tussentijds weer even terug naar de basics - met hulp van Raak!?
Ben verder wel benieuwd of binnen de projectgroepen de wijze van communiceren ook wordt benaderd (interactie & communicatie training, etc) of is het alleen de gekozen strategie die bepalend is.