Communicatie overheden - doelgroepen

Cover stories

De communicatie bij veel overheidsprojecten kan en moet beter. Vaak is een project al aan de gang terwijl over de communicatie nog moet worden nagedacht. Een veel gehoorde klacht bij communicatieadviseurs is dat ze te laat worden ingeschakeld. “Onzin”, zegt hoofd communicatie van de Universiteit Twente, Selma Laarhoven. “In ieder geval niet iets om ons bij neer te leggen. We moeten dat niet als excuus gebruiken. Communicatie adviseurs  dragen zelf ook een verantwoordelijkheid om aan te sluiten bij projecten. Ze moeten weten wat er speelt en pro actief zijn.”

Nu is er een hulpmiddel om bij een project na te denken of communicatie wel of niet geboden is, en zo ja waarover en met wie. Door met een eenvoudig model te werken, kost het projectleiders geen moeite om communicatie bewuster te worde...

Wilbert de Kroon
Lid sinds 2019
Handige tip(s)! Ik onderstreep de toegevoegde waarde van een 'startsessie'. Bij voorkeur breder van opzet, waarin betrokkenen de opdracht/vraagstelling mét elkaar helder (her)formuleren, verkennen welke rol een ieder heeft, welke aanpak vooralsnog gekozen wordt, wie allemaal stakeholder is, wat potentiële risico's zijn, enz. Onder betrokkenen versta ik in eerste instantie het projectteam dat met de opdracht/vraagtselling aan het werk gaat.
Zorgvuldige communicatie in een ontwikkelingsproces, wat elk project toch is, kent naar mijn ervaring wel de volgende bijzonderheid: ontwikkeling is een individueel proces: je kunt nog zo zorgvuldig én volledig communiceren, het individu neemt in veel gevallen de communicatie pas tot zich op het moment dat het hem/haar raakt.
Jos Cozijnsen
Leuk dat jullie COP2-beleid als voorbeeld hebben genomen, want er zijn 3 leerpunten VOORAF en tijdens de campagne te maken:
1. Ken je opdrachtgever.
2. Ken je doelgroep
3. Ken je het onderwerp
4. Zorg voor een onafhankelijke informatiebron
Want bij Klimaatbeleid, wat zo'n ontzettend belangrijk onderwerp is, gaat het veel te maak mis in de voorbereiding van de aanpak en de communicatie tijdens de aanpak. Dat zien we bij alle praktijkvoorbeelden rond biomassacentrales, mestvergisters, groene wijken, CO2-opslag, zonnedaken en windturbines. Allemaal goede initiatieven, maar ze leiden tot onverwachte, ongewilde voor tegenwerking.

Leerpunten:
- bevolking heeft twijfels over het onderwerp: hoe erg is het. Beleid in onzekerheid.
- kosten: gaat klimaatbeleid te koste van andere dingen die bevolking wil? Is het de goedkoopste>? Welke optie levert geld op? Wat is de rol van energiebedrijven> Wat gebeurt er als energiebedrijf emissies over houdt?
- overheid: welke emissies vallen eigenlijk onder een gemeente>? Er is vaak dubbeltelling>Erkent Nederland de reducties die de bevolking maakt?

Advies:
ga de voorvragen aan en verzin er een (voorlopig) antwoord op? Houdt onzekerheden vast. Zorg voor kennis-resource, Een ion afhankelijke vraagbaak voor de bevolking.

Sukses en veel plezier!
Tom Verreussel
Lid sinds 2019
een inspirerend artikel, het helpt me om bij de start van een project na te gaan welke vorm van communicatie ingezet kan worden. complimenten
Jan Paul Lottering
Leuk en leerzaam artikel. Denken en werken vanuit een bewezen model schept kader en structuur. Ik ga het model toepassen op mijn projectwerk.

Jan Paul Lottering
Eigenaar van MindWorkshops
Daphne Depasse
Interessant! Helder geschreven en goed toepasbaar in de praktijk, lijkt me.

Misschien nog een kleine aanvulling: het lijkt mij zinvol om deze methodiek niet alleen aan het begin van een project toe te passen, maar zeker ook tijdens het verloop. De wereld verandert nu eenmaal razendsnel en met wat je vandaag bedenkt, kun je morgen de plank misslaan. Regelmatig tussentijds weer even terug naar de basics - met hulp van Raak!?
Remo Cantatore
Handig model en goed doordacht, "simpel" en goed toepasbaar.
Ben verder wel benieuwd of binnen de projectgroepen de wijze van communiceren ook wordt benaderd (interactie & communicatie training, etc) of is het alleen de gekozen strategie die bepalend is.

Meer over Overheid