Certificering van Commissarissen: weer zoiets typisch Nederlands

Boeken · Columns

Wat te denken van de Governance University, New Board Program, Board Academy, Commissarissen Cyclus. Allemaal initiatieven in het kader van de professionalisering van zittende en toekomstige commissarissen. Is dit een verkeerde ontwikkeling. Nee, maar de vraag is wel of de commissaris aan opleidingseisen moet voldoen, examens moet afleggen en een certificaat dient te behalen voor hij of zij commissaris kan worden bij een onderneming?

De Code Tabaksblat stelt in hoofdstuk III de nodige eisen aan de samenstelling van de Raad van Commissarissen, de individuele commissarissen en hun onafhankelijkheid. Maar eisen aan opleiding, diploma’s of certificatie bevat de code niet. De Code vereist alleen dat een commissaris in voorkomende gevallen naast een introductiecursus- ook een trainingsprogramma ...

Jos Steynebrugh
Heske, spannend onderwerp. Wie in Nedeland een motor (1-2 personen) wil besturen behoeft een rijbewijs. Iedereen zal het daar ook mee eens zijn. Voor het besturen van een autobus geldt een strenger rijexamen. Logisch, nu betreft het de veiligheid van 40-80 inzittenden. Voor een vliegtuig (20-200 mensen) een weer zwaardere eis: vliegbrevet. Als je nou bestuurder bent van een commercieel vervoermiddel met zo’ 200 tot 20.000 aan boord, dan ineens niets? Da’s niet logisch.

Terug naar de schoolbanken? Nee, toch! Ik zie de koppen in de Telegraaf al: the Good Old boys Network hits Nyenrode again. Tuurlijk niet. Bovendien zijn de meeste de leeftijd ver gepasserd dat ze (rein theorethisch) üeberhaupt nog iets zouden KUNNEN leren.
Help dus niets, lost niets op. Wat dan wel?

Nou, gewoon, net als bij het rijbewijs een “puntensysteem”. Ongelukjes (kleine failissementjes: 10 strafpunten), overtredingen (5 strafpunten) . Plus een enkel kengetalletje, bijvoorbeeld iets wat het bedrijfsresultaat vertelt in de “stuurperiode”. Wel gerelateerd aan het aantal betrokken medewerkers, natuurlijk.

Het criterium “is bevriend met X, Y of Z” biedt geen enkele garantie voor kwaliteit. Wél voor consistentie: alles zal blijven zo het is als hier niets verandert.

Jos Steynebrugh
Marketing Consulent
Drs. ir. Winfried Pouw
Ik vind dat puntensysteem praktisch.

Sterker nog, ik zou het als volgt uitvoeren.
Een-ieder krijgt 100 punten (bij geboorte).
20 punten eraf groot faillissement
10 punten eraf voor klein faillissement
5 punten eraf klein vergrijp, inclusief misdrijf (=strafblad)

Wat gaat resteren is een rapportcijfer. Deel maar door 10.
Lijkt me ideaal simpel en praktisch.

Meer over Besturen en organiseren