Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
http://klantgerichtondernemen.blogspot.nl/2017/02/het-werkt-met-minder-regels-in-de-zorg.html
Hoe de organisatie precies in elkaar zit kan ik niet helemaal vinden. Als ik het goed begrijp zijn er sinds 2014 24 teams van ongeveer 13 personen, d.w.z. in totaal rond 310. Zijn er dan ook 24 panden met bewoners en kan je die 24/7 zorg bieden met zo weinig mensen?
Hoeveel thuiszorgteams (zelfsturend vanaf 2011) zijn er daarnaast nog bij Hilverzorg en levert ze nog meer zorg? Het gedeelte over staf klinkt naar een grote organisatie die de economies of scale misvatting van centrale staf nog niet los heeft kunnen laten.
Dank je wel voor je reactie. Als hoofd P&O van HilverZorg wil ik graag je vragen beantwoorden.
HilverZorg heeft 8 intramurale locaties, binnen deze locaties werken verschillende kleinschalige zelforganiserende teams. Inmiddels zijn dat ca. 40 teams.
In totaal werken er bij HilverZorg ongeveer 850 medewerkers. Het overgrote deel daarvan is werkzaam in de directe zorg en dienstverlening aan onze cliënten, inderdaad in een 24/7 setting.
We kennen een deel verzorgingshuiszorg en daarnaast verpleeghuiszorg gericht op met name psychogeriatrie, niet-aangeboren hersenletsel en geronto-psychiatrie.
Naast de zorg in onze intramurale locaties heeft HilverZorg 9 thuiszorg teams gevestigd in de verschillende wijken in Hilversum.
Volgend op de transitie in het primair proces hebben wij de afgelopen twee jaar onze support (overhead) opnieuw ingericht. Onze support bestaat nu uit 45 fte experts van verschillende disciplines (o.a. financiën, inkoop, HR enz.) die ondersteunend zijn aan het primair proces.
Ik hoop je hiermee aan de hand van jouw vragen iets meer inzicht te hebben gegeven in onze organisatie.
We nodigen mensen uit alle branches uit, dus ook uit de zorg. Het gaat om duurzame, circulaire economie, dus ook over hoe het anders kan en wat we van elkaar kunnen leren/ met elkaar in beweging kunnen brengen.
Lees vooral ook de blogs op de website voor meer inspiratie.
www.eventzokanhetook.nl