Bordenbeheer en agendadictatuur

Columns

Je komt bij de supermarkt en je kunt de suiker al weer niet vinden. Jij baalt, maar het personeel van de winkel ook. Jij bent meer tijd kwijt voor je boodschappen en het winkelpersoneel moet niet alleen de klant, maar ook elkaar uitleggen waar de suiker deze week ligt. De supermarkt ziet de kosten stijgen (meer personeel) en de omzet dalen (klanten blijven weg).

Wat te doen. Een groot bord bij de ingang? Voor één artikel is zo’n bord geen punt . Gaat het om meer artikelen, dan jaag je de klant de winkel uit. De borden-oplossing doet nog iets vervelends. Het maakt het noodzakelijk een chef-bordenbeheer aan te stellen; iemand die er niet is om spullen aan klanten te verkopen en, cynisch maar waar, die belang heeft bij veel borden. Omdat de suiker iedere keer op een andere plaats ligt, moet h...

Justus de Broeckenaere
De manager begint minder populair te worden. Ik hoor om mij heen steeds meer geluiden die doen denken aan de affectie tegen ambtenaren en de bijbehorende scheldwoorden als 'pennelikkers'. Het is zaak dat wij, managers, alle overhead elimineren en werk gaan verrichten, dat zichtbaar resultaat oplevert.
Meneer Van der Reep geeft het goede advies om die volle agenda's eens uit de weg te ruimen. Niemand is gebaat bij stress en overwerken. We hebben ons de afgelopen jaren een hoop werk op de hals gehaald door in zee te gaan met managementconsultants met hun rare opvattingen en managementmodelletjes, terwijl dit een de meeste gevallen alleen maar tot hoge kosten en onvrede heeft geleid.
De manager dient de vakkenvuller op te dragen dat de suiker weer op de oorspronkelijke plaats in de schappen komt te liggen. Dat is de taak van de manager! En hiervoor is inderdaad geen agenda, laat staan een volle, nodig.

Meer over Klantgerichtheid