Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De claims van Big Data zijn groot. De suggestie door enthousiaste IT mensen wordt gewekt dat dit eindelijk de oplossing is voor alle voorgaande problemen. En dat is natuurlijk zeer aantrekkelijk; dit is wel zo Big dat het alles aan kan. De kern van de suggestie is dat automatisering (machineleren) het overneemt van menselijke intelligentie die normaal benodigd zijn; gooi alle data er maar ongestructureerd in, en pure informatie komt eruit. Wat ik begrijp staat machineleren echter nog in de kinderschoenen en heb je voor Big Data nog steeds slimme data wetenschappers nodig om de ruw data om te vormen tot informatie waar je iets mee kan doen. Big Data is dan m.i. eigenlijk Small Data met meer en betaalbare computerkracht.
Neemt niet weg dat de Big Data en de mogelijkheden van deze technologie een volgende stap kan zijn om weer meer grip op de wereld te krijgen in b.v. het sneller kunnen ontwikkelen van medicijnen. Misschien kijken we in feite verbaasd naar de stoommachine van onze tijd en duurt het even voor we door hebben wat het kan voor ons doen.
Wat een heerlijk artikel schrijf je daar. Is het weer een zoveelste hype waar we blind achteraan hollen? Small data is al moeilijk genoeg. Ik denk dat big data vooral interessant is voor de aanbieders ervan, die hopen hier vooral 'big money' van te maken. Ook is het een feit dat onzekere mensen graag nog meer data willen hebben en in de illusie verder leven minder risico te lopen. We hadden immers genoeg feiten over de materie verzameld en toch liep het fout. Small data zit erg dicht op de klant en die moet je kennen. Je herkent je klant niet in de tabellen. Zo'n klant kan vandaag ja zeggen, maar morgen bij regenachtig weer zegt hij wellicht nee en dat haal je niet uit de tabellen. Mijn schoonvader, een echte retailer, haalde zijn informatie uit het weerbericht en die data heeft hem geen windeieren gebracht. Bij een grote toestroom van klanten moet je personeel in de zaak hebben om ze te woord te kunnen staan en te kunnen helpen.
http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/big-data/
Nu kijken hoe we partijen kunnen overtuigen van het nut van een datadieet.
Dank voor jullie reacties. Goed te lezen dat jullie het eens zijn met de strekking van mijn verhaal.
En Bert je hebt gelijk: het overtuigen van bestaande en potentiële klanten van Big Data / Business Intelligence tools van het feit dat infobesitas op de loer ligt is nog een hele uitdaging. Op dieet gaan is nl helemaal niet cool & sexy. Een 3D pie chart met 8 kleuren natuurlijk wel....;-))
a) Big Data is als toepassing in HR (HR analytics) problematisch vanuit wetenschappelijk standpunt: de methode is bedenkelijk. Tom Speelman (wetenschapsfilosoof) en ikzelf schreven hierover een stukje:http://evidencebasedhrm.be/wp-content/uploads/2014/11/Big_Data_PV_TS_typisch_dusbowl.pdf
b) het is illegaal in Europa om zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming persoonlijke data te gebruiken. Bij mijn weten geeft niemand toestemming tot dergelijk gebruik. Recent kwam een specialist (jurist) van de Vrije Universiteit Brussel hierover spreken. Bekijk hier de video : http://evidencebasedhrm.be/video-24-juni-2015-waarom-big-data-en-hr-analytics-onwettig-zijn/
Patrick Vermeren - voorzitter vzw (stichting) Evidence based hrm.