Stelt u zich de volgende situatie voor: Organisatie A gebruikt de onderstaande managementrapportage (u ziet hier pagina 1 van 70) ter ondersteuning van de besluitvorming:
Hoe zullen de managementrapportages er uit gaan zien nu deze organisatie heeft besloten met de Big Data-hype mee te gaan en veel meer nieuwe data te gaan verzamelen………?
Big Data als marketing truc van Business Intelligence bedrijven
Je kunt binnen mijn vakgebied van performance management en business intelligence tegenwoordig geen internetpagina meer aanklikken of er staat wel iets over Big Data. Het is op dit moment één van dé hypes. Je zou als organisatie wel gek zijn om daar nu niets mee te doen schreeuwen de artikelen je tegemoet.
Ik vind het tijd voor wat tegengas. Big Data is volgens mij namelijk een slimme marketi...
De claims van Big Data zijn groot. De suggestie door enthousiaste IT mensen wordt gewekt dat dit eindelijk de oplossing is voor alle voorgaande problemen. En dat is natuurlijk zeer aantrekkelijk; dit is wel zo Big dat het alles aan kan. De kern van de suggestie is dat automatisering (machineleren) het overneemt van menselijke intelligentie die normaal benodigd zijn; gooi alle data er maar ongestructureerd in, en pure informatie komt eruit. Wat ik begrijp staat machineleren echter nog in de kinderschoenen en heb je voor Big Data nog steeds slimme data wetenschappers nodig om de ruw data om te vormen tot informatie waar je iets mee kan doen. Big Data is dan m.i. eigenlijk Small Data met meer en betaalbare computerkracht.
Neemt niet weg dat de Big Data en de mogelijkheden van deze technologie een volgende stap kan zijn om weer meer grip op de wereld te krijgen in b.v. het sneller kunnen ontwikkelen van medicijnen. Misschien kijken we in feite verbaasd naar de stoommachine van onze tijd en duurt het even voor we door hebben wat het kan voor ons doen.
Wat een heerlijk artikel schrijf je daar. Is het weer een zoveelste hype waar we blind achteraan hollen? Small data is al moeilijk genoeg. Ik denk dat big data vooral interessant is voor de aanbieders ervan, die hopen hier vooral 'big money' van te maken. Ook is het een feit dat onzekere mensen graag nog meer data willen hebben en in de illusie verder leven minder risico te lopen. We hadden immers genoeg feiten over de materie verzameld en toch liep het fout. Small data zit erg dicht op de klant en die moet je kennen. Je herkent je klant niet in de tabellen. Zo'n klant kan vandaag ja zeggen, maar morgen bij regenachtig weer zegt hij wellicht nee en dat haal je niet uit de tabellen. Mijn schoonvader, een echte retailer, haalde zijn informatie uit het weerbericht en die data heeft hem geen windeieren gebracht. Bij een grote toestroom van klanten moet je personeel in de zaak hebben om ze te woord te kunnen staan en te kunnen helpen.
http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/big-data/
Nu kijken hoe we partijen kunnen overtuigen van het nut van een datadieet.
Dank voor jullie reacties. Goed te lezen dat jullie het eens zijn met de strekking van mijn verhaal.
En Bert je hebt gelijk: het overtuigen van bestaande en potentiële klanten van Big Data / Business Intelligence tools van het feit dat infobesitas op de loer ligt is nog een hele uitdaging. Op dieet gaan is nl helemaal niet cool & sexy. Een 3D pie chart met 8 kleuren natuurlijk wel....;-))
a) Big Data is als toepassing in HR (HR analytics) problematisch vanuit wetenschappelijk standpunt: de methode is bedenkelijk. Tom Speelman (wetenschapsfilosoof) en ikzelf schreven hierover een stukje:http://evidencebasedhrm.be/wp-content/uploads/2014/11/Big_Data_PV_TS_typisch_dusbowl.pdf
b) het is illegaal in Europa om zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming persoonlijke data te gebruiken. Bij mijn weten geeft niemand toestemming tot dergelijk gebruik. Recent kwam een specialist (jurist) van de Vrije Universiteit Brussel hierover spreken. Bekijk hier de video : http://evidencebasedhrm.be/video-24-juni-2015-waarom-big-data-en-hr-analytics-onwettig-zijn/
Patrick Vermeren - voorzitter vzw (stichting) Evidence based hrm.