Krachtige tool voor betere beslissingen en meer betrokkenheid

Cover stories

In onze wereldwijde zoektocht naar de meest progressieve organisaties zoeken we vooral naar praktische handvatten om organisaties beter, leuker, en succesvoller in te richten. Want hoe graag men ook praat over “het geluk van de werknemer” of “happiness at work”, uiteindelijk gaat het vooral om het doen. We gingen op bezoek bij het Amerikaanse bedrijf The Morning Star Company waar ze beslissingen maken in een adviesproces.

Niet alleen maar mooie praatjes, maar echt anders werken in de praktijk. Zo’n tastbaar instrument voor het creëren van een meer betrokken werkplek, kwamen we tegen in California bij The Morning Star Company. Morning Star is ’s werelds grootste verwerker van tomaten. In de drukste periode van het jaar werken er ruim 4.000 werknemers bestaande uit grotendeels productiemedew...

Ronald Berentsen
Bedankt voor het delen. Ik heb er enige constaterende bevestigingen in gevonden. Desondanks ligt mij deze methode niet vanwege het zweverige karakter hiervan.
Jaap
Inspirerend verhaal. Met een onmiddellijke herkenning van het creatief organisch denkproces erachter. Inhoud en vorm hebben hier de overhand op systeemdenken, waarmee inmiddels heel Nederland is dichtgetimmerd.
Annemarie Leuverink
Lid sinds 2019
Duidelijk beschreven.

Inderdaad heeft niet iedere medewerker de capaciteit om de 'zelfsturende' verandering te kunnen 'handelen'. Het kunnen neerleggen bij de andere beslisser biedt eventueel uitkomst.

Het toewerken naar een mogelijke  manier wat betreft de menselijke benadering onderling, is een goed streven.

Het blijft een uitdaging voor elke organisatie, werkgever, leidinggevende om het menselijk 'meedenk' aspect te delen met hun medewerkers en tegelijkertijd de betrokkenheid te optimaliseren. Er is nog 'werk aan de winkel.'

Mijn quote en visie;
'Het prettig werken zo aangenaam mogelijk maken.'
Een win- win situatie.

Of het voor elke organisatie werkt?
Wie weet?

Zien organisaties deze tools als krachtig en vooruitstrevend dan zullen zij dit voorbeeld (waarschijnlijk) opvolgen in de toekomst.

Met vriendelijke groet,
Annemarie Leuverink
Martin Waaijer
Pro-lid
Pim, bedankt voor dit artikel. Inspirerend. Ten aanzien van de schaduwkanten is mijn ervaring dat een externe facilitator veel verschil maakt. Deze is neutraal en ziet de terugval eerder. Het goede nieuws is dat leidinggevenden er dankbaar voor blijken te zijn als zij daar door een facilitator op gewezen worden. Ook zie je dat medewerkers zo leren elkaar op gedrag aan te spreken, hetgeen een groot probleem is in veel organisaties. De belangrijkste randvoorwaarden zijn intrinsieke motivatie en veiligheid voor iedereen.

Meer over Sturen op verantwoordelijkheid