Beschouw communicatie als topprioriteit

Actueel

Effectief communiceren werpt zijn vruchten af in termen van geld en tevredenheid. Goede communicatie van het management stuwt de winst en leidt tot betrokken medewerkers. Waarom zijn managers er dan nog steeds zo slecht in?

Ondernemingen met het meest effectieve communicatiebeleid blijken 47 procent meer winst te behalen. In die bedrijven is het personeel bovendien meer betrokken.

Zes uitgangspunten om de communicatie zo effectief mogelijk te laten verlopen:
1. altijd uitgaan van de behoeften van de klant;
2. werknemers betrekken in de bedrijfsvoering;
3. managers helpen effectief te communiceren;
4. gebruik maken van de beste sprekers binnen de onderneming om veranderingen effectief door te voeren;
5. meten van de impact van de onderlinge communicatie en
6. vaststellen hoe de werknemers ...





Wim Krop
Interessant gegeven.

Is het mogelijk mij de naam van het betreffende onderzoek te geven?

Bij voorbaat dank.

Wim Krop
Jan Jaap Pellikaan
Uw artikel over de centrale rol van communicatie in het bedrijfsproces, geeft aan dat communicatie steeds meer een cruciale eis gaat worden de talenten dat je moet hebben om een onderneming te besturen. Echter om een SWOT als basis voor een brede bedrijfsstrategie laten dienen vind ik wat mager.

Hoe kan je een organisatie nu motiveren en inspireren door alleen maar te vertellen hoe de status quo van de zaak eruit ziet. Motiveren en inspireren doe je door haarscherp te formuleren waarheen je met de onderneming heen wilt: het toekomstbeeld. Hoe nauwkeuriger je deze weet te beschrijven - compleet met meetbare prestatiegebieden - en met welke (eventuele) strategische samenwerkingsverbanden je dat toekomstbeeld wil realiseren, hoe meer medewerkers hun plek, doel en aandeel in dat succes herkennen! Een strategie zonder dat je in staat bent te zeggen waar je naar toe wilt, is geen strategie. Zo zie je dat de communicatie een regelrechte managementdiscipline is.
Jos Steynebrugh
Jaapie,

Zoals gewoonlijk sla je de spijker weer helemaal diep in het hout. Maar . . . bij een SWOT hoort een set maatregelen die wel degelijk ambitieus moeten zijn, wil je blij zijn met het gisteren van morgen of overmorgen.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer



Willem Mastenbroek
Pro-lid
Voor Wim Krop

Meer gegevens over het onderzoek zijn te vinden op: http://www.watsonwyatt.com/us/news/press.asp?ID=18385
Jan Jaap Pellikaan
Onkel Jos, goed je weer tegen te komen!l Helemaal mee eens hoor, we spreken after all dezelfde taal. Maar het is iets anders wanneer jij die SWOT hanteert, dan iemand die geen enkele voorstelling heeft van HOE het er allemaal uit moet gaan zien. Mij gaat het om hoe effectief (getoetst aan in- en externe bewegingen) je het toekomstbeeld materialiseert. Een beeld dat - mee eens - helemaal moet worden opgebouwd met een set gerichte maatregelen; jouw menu, toch? Dat menu is om het traject naar de toekomstvisie volgtijdelijk/simultaan te kunnen uitvoeren. Maar wel als infrastructuur in dienst van voorstellingsvermogen! Een eigenschap die overigens iedere succesvolle ondernemer gewoon al in de pocket heeft. Diegenen die dat niet hebben zijn veroordeeld tot karaoke management. Jaja.

Groet,
Jan Jaap Pellikaan
Value Report, Den Haag

Meer over Interne communicatie en samenwerking