Beoordelings- en functioneringsgesprekken: een vreemde eend in de bijt...

De laatste jaren is het menselijk kapitaal van organisaties uitgebreid in de belangstelling komen te staan. Ontwikkelingen zoals de sociothechniek, HRM, knowledge management en vele anderen wijzen op een gewijzigde manier van denken over de plaats van de mens binnen de organisatie. Echter, sommige visies en instrumenten die we hanteren zijn in strijd met deze ontwikkeling zonder dat we dat in de gaten hebben. Een kritische analyse van de veronderstellingen die aan onze visies en instrumenten ten grondslag liggen, zullen de tegenstrijdigheden die al wel worden gevoeld maar nog niet worden begrepen, zichtbaar en dus hanteerbaar maken. Deze column gaat in op de onverenigbaarheid van beoordelings- en functioneringsgesprekken en de huidige ontwikkelingen in de organisatiewereld.

Employability

W...

harry vorenkamp
Dit artikel bevat een zeer interessante stelling, namelijk dat de meeste ontwikkelingen rondom het "menselijk kapitaal"in een organisatie haaks staan op het toepassen van de functionerings- en beoordelingsgesprekken.
UIteraard dienen we hierbij wel te bedenken dat de wijze waarop deze gesprekken in de praktijk uitgevoerd worden mede bepalend zijn voor het resultaat. Ervan uitgaande dat een functioneringsgesprek bedoeld is om "elkaar in beweging te houden" 'dient een dergelijk gesprek tenminste een aantal keren per jaar gevoerd te worden en tenminste niet gelijktijdig met een eenmaal per jaar gehouden beoordelingsgesprek. Deze beide gesprekken worden nog veel te vaak an elkaar gekoppeld en zullen vele managers vooral "goede" beoordelingsgesprekken voeren en "matige" functioneringsgesprekken.
Een ander interessante ontwikkeling is juist de benadering van het menselijk kapitaal. Er wordt nog steeds veel gewerkt vanuit het individu. Als het individu nu als uitstekend wordt ervaren op basis van kennis en kunde dan zal het collectief van individuen ook wel uitstekend zijn. Dit is helaas vaak niet het geval.
Nu de wereld om ons heen steeds complexere vraagstukken voortbrengt en individuen deze slechts in gezamenlijkheid adequaat kunnen oplossen zal het accent dus nog meer dan voorheen in eerste instantie op teamontwikkeling komen te liggen in plaats van individuele ontwikkeling.
Het TOP (Team Ontwikkeling Plan) komt daarmee voor het POP (Persoonlijk Ontwikkeling Plan). Dat de gespreksvormen als functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken hier nog niet voldoende op ingesteld zijn is ongetwijfeld van tijdelijke aard.

Meer over Beoordelen