De Balanced Scorecard (BSC) mag zich op een toenemende belangstelling verheugen. In deze bijdrage wordt aangegeven hoe op een praktische en effectieve manier gewerkt kan worden aan de introductie van de BSC. Een korte inleiding over de BSC en een praktische handleiding voor de projectopzet kunnen managers helpen met succes dit instrument in de eigen organisatie in te voeren. Deze bijdrage eindigt met enkele belangrijke valkuilen die u moet kennen voor verder te gaan op dit pad.
- Inleiding
- De Balanced Scorecard
- De Balanced Scorecard in de praktijk (1)
- Voorwaarden
- De Balanced Scorecard in de praktijk (2)
- Projectplan
- Planning
- Valkuil 1: Het betere de vijand van het goede laten zijn
- Valkuil 2: BSC als informatiesysteem
Inleiding
Veel organisaties timmeren hard aan de weg om de organisatie ve...
naar allerlei financieel gerichte prestatieindicatoren, en dat hier
duidelijk wordt gemaakt dat de nadruk enkel en alleen op dit soort
indicatoren een beperkte waarde heeft voor organisaties en haar
medewerkers. Dat het dus ook moet gaan andere factoren die individuele
medewerkers, teams, afdelingen binden aan de taakstelling en doelen
van organisaties. Resultaatgerichtheid als een breder concept, dat bevalt
mij wel.
Met vriendelijke groet
Eric van Arendonk
Ben bezig met een project benchmarking tussen 20 bedrijven binnen een groep.
Aantal nuttige tips opgedaan en vooral geleerd van de opmerkingen in de 2 valkuilen.
Dank.
Waar wij de zwakke punten van onze organisatie uit eigen waarneming en analyse tot verbetering trachten te brengen door
diverse aspecten van de bedrijfsvoering door verklaringen te zoeken voor het falen/tekortschieten van de organisatie (wij zelf dus), gaf de BSC dat in een min of meer -in ieder geval anders georganiseerde analyse - nog eens aan. Dat was geruststellend, niet nieuw. Goeie managers hebben geen BSC nodig. Goeie managers weten dit en gebruiken daarom de BSC. Dat is de paradox. Een goeie manager wil zelf ook gecontroleerd worden althans: verificate van zijn opvattingen en niet alleen op basis van het resultaat, maar omdat een goeie manager een lerende manager is.
Een gegeven uit de praktijk is voorts, dat wanneer de medewerkers in het veld, verbetering van eigen gedrag niet omarmen, je niets tot stand brengt, zelfs niet met het beste performance management systeem.
Voorts heb ik een vraag:
ik werk ook wel eens voor non-for-profit omgevingen zoals musea.
Ook deze instellingen willen graag hun management toetsen en bedrijfsmatiger richten.
Is er iemand die verstand heeft, kennis heeft van performance management in non-for-profit omgevingen?
Graag uw reactie (met nu al dank) naar
Ben van Gool
Carolus Simplexplein 31
5534 AK Netersel
0497-684088/87 fax email gool98@wanadoo.nl
Tot mijn grote spijt wordt echter al te vaak het leer- en innovatieperspectief op de achtergrond gelaten. Daarover gaat ook het betoog in mijn scriptie.
Tegenwoordig valt er reeds veel literatuur te vinden over de BSC. Ook zijn er reeds vele artikels over verschenen. De promotor van mijn thesis (Prof. Bruggeman) schreef er ook reeds het een en ander over. Maar voor wie tot de roots van de BSC wil teruggaan zoekt het best naar Kaplan en Norton: de vaders van de BSC.
goed stuk waar ik echt wat aan heb gehad!
Dan kan ik nou tenminste lekker bier zuipen omdat ik mn verslag af heb door dit artikel!!
Grtz..Hardcorefreak
Goed te gebruiken voor mijn verslag...
In normaal nederlands ook nog zodat iedereen het begrijpt!
Ik gebruik dit om de voortgang in mijn afstudeerverslag te krijgen. Wie o wie geeft een mooi schot voor de boeg in de vorm van een voorbeeld verslag cq. uitvoer procedure in .doc formaat! alvast bedankt
Eddy van Roon