Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
naar allerlei financieel gerichte prestatieindicatoren, en dat hier
duidelijk wordt gemaakt dat de nadruk enkel en alleen op dit soort
indicatoren een beperkte waarde heeft voor organisaties en haar
medewerkers. Dat het dus ook moet gaan andere factoren die individuele
medewerkers, teams, afdelingen binden aan de taakstelling en doelen
van organisaties. Resultaatgerichtheid als een breder concept, dat bevalt
mij wel.
Met vriendelijke groet
Eric van Arendonk
Ben bezig met een project benchmarking tussen 20 bedrijven binnen een groep.
Aantal nuttige tips opgedaan en vooral geleerd van de opmerkingen in de 2 valkuilen.
Dank.
Waar wij de zwakke punten van onze organisatie uit eigen waarneming en analyse tot verbetering trachten te brengen door
diverse aspecten van de bedrijfsvoering door verklaringen te zoeken voor het falen/tekortschieten van de organisatie (wij zelf dus), gaf de BSC dat in een min of meer -in ieder geval anders georganiseerde analyse - nog eens aan. Dat was geruststellend, niet nieuw. Goeie managers hebben geen BSC nodig. Goeie managers weten dit en gebruiken daarom de BSC. Dat is de paradox. Een goeie manager wil zelf ook gecontroleerd worden althans: verificate van zijn opvattingen en niet alleen op basis van het resultaat, maar omdat een goeie manager een lerende manager is.
Een gegeven uit de praktijk is voorts, dat wanneer de medewerkers in het veld, verbetering van eigen gedrag niet omarmen, je niets tot stand brengt, zelfs niet met het beste performance management systeem.
Voorts heb ik een vraag:
ik werk ook wel eens voor non-for-profit omgevingen zoals musea.
Ook deze instellingen willen graag hun management toetsen en bedrijfsmatiger richten.
Is er iemand die verstand heeft, kennis heeft van performance management in non-for-profit omgevingen?
Graag uw reactie (met nu al dank) naar
Ben van Gool
Carolus Simplexplein 31
5534 AK Netersel
0497-684088/87 fax email gool98@wanadoo.nl
Tot mijn grote spijt wordt echter al te vaak het leer- en innovatieperspectief op de achtergrond gelaten. Daarover gaat ook het betoog in mijn scriptie.
Tegenwoordig valt er reeds veel literatuur te vinden over de BSC. Ook zijn er reeds vele artikels over verschenen. De promotor van mijn thesis (Prof. Bruggeman) schreef er ook reeds het een en ander over. Maar voor wie tot de roots van de BSC wil teruggaan zoekt het best naar Kaplan en Norton: de vaders van de BSC.
goed stuk waar ik echt wat aan heb gehad!
Dan kan ik nou tenminste lekker bier zuipen omdat ik mn verslag af heb door dit artikel!!
Grtz..Hardcorefreak
Goed te gebruiken voor mijn verslag...
In normaal nederlands ook nog zodat iedereen het begrijpt!
Ik gebruik dit om de voortgang in mijn afstudeerverslag te krijgen. Wie o wie geeft een mooi schot voor de boeg in de vorm van een voorbeeld verslag cq. uitvoer procedure in .doc formaat! alvast bedankt
Eddy van Roon