Amsterdam, tot uw dienst!

Columns

Amsterdamse ondernemers klagen over gebrek aan dienstbaarheid onder hun werknemers. De cijfers wijzen ook uit dat klanttevredenheid en productiviteit in de hoofdstad lager liggen dan elders in Nederland. Ik ga dit niet nuanceren. Ik woon zelf in Amsterdam, maar werk door heel Nederland heen. En ervaar echt een verschil. De Amsterdammers zijn vrij stug en op hun strepen staan kunnen ze goed.

Maar als zowel klant als degene die je bedient op zijn strepen staat, wat maakt het dan uit? Als ik op straat, in de supermarkt, of waar dan ook in Amsterdam om me heen kijk, zie ik veel ontevreden, stugge mensen. Weinig lachen, voordringen of meteen denken dat jij voordringt. Iets voor een ander doen voelt al snel als onderdanigheid. Je mag dan een klant zijn, je moet niet denken dat je beter bent.

Uit...

Branko Lastdrager
Complexe functies, theorieën, modellen en trainingen ten spijt laat ook dit artikel weer zien dat we het veel te ingewikkeld maken en veel te moeilijk doen. Alsof we niet geloven dat het ook zo simpel kan zijn als oprecht contact maken met de ander, glimlachen en luisteren. Doe het eens een aantal weken achter elkaar en bepaal zelf wat het effect voor jou en je omgeving is :-)
Martijn Mak
Hoi Dorine, bedankt voor je artikel. Ik doe op het moment onderzoek naar de manier waarop bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam de gastvrijheid ervaren en vind het interessant om ook naar de gast als persoonlijkheid te kijken. Mag ik je vragen waar ik de cijfers kan vinden waaruit blijkt dat de productiviteit en klanttevredenheid in Amsterdam lager liggen dan in de rest van Nederland? M.v.g. Martijn

Meer over Klantgerichtheid